Τι προκαλεί το «Airmageddon». Μέχρι πότε το αεροπορικό χάος στην Ευρώπη, που επηρεάζει και την Ελλάδα;
Με καθυστερήσεις και απίστευτη ταλαιπωρία στα αεροδρόμια όλης της Ευρώπης, ταξιδιώτες βρίσκονται μπροστά σε πολύωρη αναμονή, και πολλές φορές, και σε ακυρώσεις των πτήσεων τους.
Τρεις ώρες περίμενε νεαρός ταξιδιώτης, στο αεροδρόμιο Μαλπενσα στο Μιλάνο, όταν ξεκίνησε το ταξίδι της επιστροφής του από τις διακοπές του, με αποτέλεσμα να χάσει την επόμενη πτήση του από Αθήνα για Θεσσαλονίκη.
«Τα είχα όλα προγραμματισμένα. Τώρα θα πρέπει να πληρώσω ξανά για καινούριο εισιτήριο» αναφέρει στο μήνυμα του στην Parallaxi ο Γιώργος Χ. που είδε τον επίλογο των διακοπών του να γίνεται εφιάλτης.
Εφιάλτης που ζουν τον τελευταίο καιρό χιλιάδες άνθρωποι σε όλη την Ευρώπη και όχι μόνο.
Η κατάσταση με τα αεροπορικά ταξίδια στην Ευρώπη είναι ήδη τόσο κακή που ορισμένες αεροπορικές εταιρείες του εξωτερικού συμβουλεύουν τους επιβάτες να μην πετούν αυτό το καλοκαίρι.
Είναι η εποχή του «Airmageddon», το όνομα που δόθηκε στη χαοτική πραγματικότητα των καλοκαιρινών ταξιδιών, με τις αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια να προετοιμάζονται για πιθανή κατάρρευση και τους ταξιδιώτες να υποφέρουν από αγχωτικές εμπειρίες.
Οι μεγάλες ουρές είναι συνηθισμένο θέαμα στα αεροδρόμια σε όλη την Ευρώπη και οι δυσάρεστες ιστορίες είναι λεγεώνα - ακυρώσεις της τελευταίας στιγμής, ακόμη και αφού οι επίδοξοι επιβάτες είχαν ήδη περάσει από ασφάλεια, χαμένες αποσκευές, καθυστερήσεις για πέντε, έξι ακόμη και επτά ώρες, πολύωρες ουρές στην ασφάλεια και τελωνειακά σημεία ελέγχου και κανείς να μην απευθυνθεί για βοήθεια στα γκισέ των αεροπορικών εταιρειών.
«Σε όλη την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, η χαρούμενη επιστροφή των καλοκαιρινών ταξιδιών έχει μετατραπεί σε μια εποχή χάους», αναφέρουν οι New York Times σε άρθρο με τίτλο «Γιατί τα αεροπορικά ταξίδια είναι κόλαση αυτό το καλοκαίρι», προσθέτοντας ότι «δεν θα διορθωθεί σύντομα."
Και αυτό δεν είναι το χειρότερο. Το καλοκαίρι μόλις ξεκίνησε και οι προβλέψεις των ειδικών είναι άκρως αποθαρρυντικές.
«Οι πρόσφατες εξελίξεις στο μπλοκ των 27 εθνών έχουν αφήσει χιλιάδες επιβάτες να περιμένουν, με αυτούς που είχαν την τύχη να ακυρωθούν οι πτήσεις τους ενώ οι υπόλοιποι να περιμένουν για ώρες για να επιβιβαστούν στην πτήση τους», γράφει η Schengenvisainfo.
Η Ευρώπη έχει γίνει το «Επίκεντρο για το χάος ταξιδιών αυτό το Καλοκαίρι», σύμφωνα με το Bloomberg, προσθέτοντας ότι «τις τελευταίες εβδομάδες κυριαρχούν εικόνες με ουρές ανθρώπων που περιμένουν έξω από κτίρια τερματικών σταθμών στο Άμστερνταμ, ομάδες κατασκηνωμένες σε αίθουσες αναχώρησης στη Φρανκφούρτη και σωροί αποσκευών στο Λονδίνο».
Ο ευρωπαϊκός Airmageddon είναι το αποτέλεσμα αυτού που οι New York Times αποκαλούν «η τέλεια καταιγίδα», που, μεταξύ άλλων παραγόντων που συμβάλλουν, περιλαμβάνει την άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών του κορωνοϊού σε όλη την Ευρώπη που προκάλεσε άνοδο της ζήτησης καθώς οι αεροπορικές εταιρείες, τα αεροδρόμια και άλλες εταιρείες που σχετίζονται με ταξίδια αγωνίζονται να στελεχώσουν τις δραστηριότητές τους μετά την απόλυση χιλιάδων εργαζομένων κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της πανδημίας, καθώς η βιομηχανία πρακτικά σταμάτησε τα τελευταία δύο χρόνια, συν υψηλά επίπεδα αναρρωτικής άδειας λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.
Στη συνέχεια, υπάρχει ο πόλεμος στην Ευρώπη, στην Ουκρανία, η οποία περιορίζει σοβαρά τον διαθέσιμο εναέριο χώρο σε ολόκληρη την ήπειρο. Σύμφωνα με τη Lufthansa, ο πόλεμος οδηγεί σε τεράστια σημεία συμφόρησης στους ουρανούς και ως εκ τούτου σε περαιτέρω καθυστερήσεις πτήσεων.
Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν παραδεχτεί ανοιχτά την αδυναμία τους να υποστηρίξουν τα δρομολόγια των πτήσεων τους καθώς αγωνίζονται με την έλλειψη προσωπικού και την αναρρωτικές άδειες λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.
Λείπουν αρκετοί πιλότοι, αεροσυνοδοί, χειριστές αποσκευών και άλλοι υπάλληλοι, που θα έπρεπε να δουλεύουν για να παρακολουθήσουν όλες τις προγραμματισμένες πτήσεις τους, μεταξύ άλλων προκλήσεων. Εκατοντάδες πτήσεις ακυρώνονται κάθε εβδομάδα για αυτούς τους λόγους.
Υπάρχει σήμερα έλλειψη περίπου 7.200 ειδικευμένων εργαζομένων στον κλάδο.
«Η πρόσληψη και η εκπαίδευση νέου προσωπικού, ιδιαίτερα πιλότων και προσωπικού ασφαλείας αεροδρομίων, μπορεί να πάρει χρόνο και πολλές θέσεις είναι απίθανο να καλυφθούν εγκαίρως για τα καλοκαιρινά ταξίδια αιχμής», αναφέρουν οι New York Times. «Οι αεροπορικές εταιρείες και οι υπάλληλοι των αεροδρομίων υποφέρουν περισσότερο: Πιλότοι, αεροσυνοδοί, προσωπικό ασφαλείας, χειριστές αποσκευών, ακόμη και οδηγοί λεωφορείων του αεροδρομίου αναφέρουν ότι είναι καταπονημένοι και αγχωμένοι όσο ποτέ άλλοτε».
Αλλά η εύρεση νέου προσωπικού έχει προστεθεί στα δεινά τους. «Οι άνθρωποι δεν ελκύονται τόσο από ορισμένες από τις θέσεις εργασίας που προσφέρουμε, ειδικά στην ασφάλεια και την εξυπηρέτηση εδάφους», εξήγησε ο Olivier Jankovec, επικεφαλής του λόμπι αεροδρομίων ACI Europe. «Επιπλέον, οι μισθοί δεν είναι πλέον αρκετά υψηλοί γιατί οι συνθήκες εργασίας είναι αυτές που είναι, οι άνθρωποι πρέπει να εργάζονται σε βάρδιες και τα Σαββατοκύριακα».
Σύμφωνα με την ένωση αεροδρομίων ADV της Γερμανίας, σχεδόν το 20% των θέσεων εργασίας στον τομέα της ασφάλειας, του check-in και του χειρισμού αεροσκαφών παραμένουν ανεκπλήρωτες.
Απεργίες και διαμαρτυρίες
Προσθέτοντας στα ζητήματα προσωπικού, τα συνδικάτα εργαζομένων σε διάφορες χώρες έχουν καλέσει σε απεργίες για να διαμαρτυρηθούν για τις κακές συνθήκες εργασίας, τις απολύσεις και τις περικοπές μισθών.
«Ένας σημαντικός αριθμός εργαζομένων, που αναφέρουν τις ακυρώσεις της τελευταίας στιγμής και την αποδιοργάνωση των επιχειρήσεων ως παράγοντες ώθησης για απεργίες, αναμένεται να αποχωρήσουν τις επόμενες ημέρες», προειδοποιεί η Schengenvisainfo.
Οι εργαζόμενοι της Ryanair και της EasyJet ανακοίνωσαν σχέδια για περαιτέρω απεργίες αυτόν τον μήνα, αφού οι εργαζόμενοι στο πλήρωμα θαλάμου επιβατών στην Ισπανία, την Πορτογαλία και το Βέλγιο πραγματοποίησαν τριήμερη απεργία το περασμένο Σαββατοκύριακο, στην οποία αργότερα συμμετείχαν συνάδελφοι τους από τη Γαλλία και την Ιταλία.
Η Scandinavian Airlines θα μπορούσε επίσης να δει 1.000 πιλότους, με έδρα τη Δανία, τη Νορβηγία και τη Σουηδία, να απεργούν λόγω μισθών και μέτρων μείωσης του κόστους.
Στην Ολλανδία, ένα άλλο είδος απεργίας θα μπορούσε επίσης να επηρεάσει τις πτήσεις, καθώς αγρότες που διαμαρτύρονται για μέρες ενάντια στο αναγκαστικό κλείσιμο των αγροκτημάτων έχουν αποκλείσει αυτοκινητόδρομους, συμπεριλαμβανομένων των δρόμων προς τα αεροδρόμια, με τα τρακτέρ τους και «απειλούν να φέρουν ολόκληρη τη χώρα σε αδιέξοδο», σύμφωνα με Ολλανδικά Νέα .
Προληπτικές ακυρώσεις
Ορισμένα αεροδρόμια, όπως το Χίθροου, το Σίτι και το Γκάτγουικ του Λονδίνου, ακυρώνουν προληπτικά πτήσεις εβδομάδες και μήνες νωρίτερα, αν και οι πιο αγχωτικές ακυρώσεις είναι αυτές με μόλις μία ή δύο ημέρες πριν ή ακόμα και στο αεροδρόμιο, χωρίς καμία προειδοποίηση.
Η κατάσταση στα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου έχει περιγραφεί στα βρετανικά μέσα ενημέρωσης ως «απόλυτο χάος».
Οι ελλείψεις προσωπικού έχουν προκαλέσει μεγάλους χρόνους αναμονής στα γραφεία ασφαλείας και check-in και, όπως προειδοποιεί η Daily Mail «τα προβλήματα πρόκειται να επιδεινωθούν μόνο όταν αρχίσουν οι σχολικές διακοπές, αργότερα αυτόν τον μήνα με απεργιακές κινητοποιήσεις στο Χίθροου».
Η αεροπορική εταιρεία British Airways ανακοίνωσε ότι θα ακυρώσει εκατοντάδες πτήσεις αυτό το καλοκαίρι καθώς δυσκολεύεται ήδη να συμβαδίσει με την αύξηση της ζήτησης και την έλλειψη προσωπικού.
Στην Ιρλανδία, περισσότεροι από 1.000 άνθρωποι έχασαν τις πτήσεις τους μια μέρα του Μαΐου στο κεντρικό αεροδρόμιο της χώρας λόγω μεγάλων ουρών.
Μια τεχνική δυσλειτουργία του συστήματος διαλογής αποσκευών την περασμένη εβδομάδα στο αεροδρόμιο Charles de Gaulle του Παρισιού προκάλεσε πολλές πτήσεις να αναχωρήσουν χωρίς αποσκευές, αφήνοντας πάνω από 1.500 αποσκευές στο έδαφος και επηρεάζοντας άλλες πτήσεις ακόμη και μετά τη διόρθωση του προβλήματος.
Για να επιδεινώσουν την κατάσταση, οι αεροπορικές αρχές ακύρωσαν το 17% των πτήσεων από τα αεροδρόμια του Παρισιού την περασμένη Παρασκευή και ένα άλλο 14% το Σάββατο λόγω απεργιών των εργαζομένων στα αεροδρόμια που θα επαναληφθούν από τις 8 Ιουλίου έως τις 10 Ιουλίου για να πιέσουν μισθολογικά αιτήματα, γεγονός που θα προκαλέσει περαιτέρω διακοπές για τους ταξιδιώτες στις αρχές του καλοκαιριού.
Η Air France αναγκάστηκε να ακυρώσει 85 πτήσεις σε μια μέρα λόγω της απεργίας στο αεροδρόμιο Charles de Gaulle.
Οι ταξιδιώτες στο αεροδρόμιο Schiphol του Άμστερνταμ, στη Φρανκφούρτη και στο Δουβλίνο αντιμετώπισαν τεράστιες ουρές, χιλιάδες ακυρώσεις πτήσεων και χιλιάδες αποσκευές που χάθηκαν.
Ομοίως, τα αεροδρόμια της Ισπανίας αντιμετώπισαν δυσκολίες. Η κύρια ισπανική αεροπορική εταιρεία Iberia, αποκάλυψε πρόσφατα ότι οι καθυστερήσεις στο αεροδρόμιο Barajas της Μαδρίτης οδήγησαν σχεδόν 15.000 επιβάτες να χάσουν τις πτήσεις τους τις τελευταίες εβδομάδες.
Αν και η Ιταλία δεν περιλαμβάνεται μεταξύ εκείνων που υπέστησαν τις πιο σοβαρές διακοπές, η χώρα ανέφερε καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων την περασμένη εβδομάδα λόγω απεργίας των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας.
Τα αεροδρόμια της Γερμανίας παλεύουν με μεγάλες ουρές και καθυστερήσεις λόγω της έλλειψης πιλότων, αεροσυνοδών, χειριστών αποσκευών και άλλων υπαλλήλων. Η Lufthansa ανακοίνωσε ότι θα ακυρώσει περίπου 1.000 πτήσεις τον Ιούλιο λόγω ελλείψεων προσωπικού.
Χάνονται Χρήματα
Με τις καθημερινές ακυρώσεις και καθυστερήσεις τόσων πολλών πτήσεων έρχονται και σοβαρές οικονομικές απώλειες για αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες.
Οι ταξιδιώτες πρέπει να αποζημιωθούν από τους μεταφορείς που αποτυγχάνουν να παραδώσουν τους επιβάτες στους προορισμούς τους μέσα σε ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, ενώ τα συνδικάτα πιέζουν για καλύτερους μισθούς και συνθήκες εργασίας.
«Τα αεροπορικά συνδικάτα έλαβαν ένα ισχυρό όπλο - την επιθυμία εκατομμυρίων ανθρώπων να έχουν κανονικές διακοπές μετά από χρόνια διαταραχών του Covid και δεν φοβούνται να πατήσουν τη σκανδάλη», εξηγεί η Politico .
«Ελπίζουν να αντιστρέψουν όχι μόνο τις περικοπές μισθών που προκλήθηκαν από την πανδημία, αλλά και τη φθορά δεκαετιών από αεροπορικές εταιρείες περικοπής κόστους που είδαν ακόμη και το πλήρωμα καμπίνας σε ορισμένες αεροπορικές εταιρείες να αναγκάζονται να πληρώνουν για μπουκάλια νερό».
Μια ανάλυση του Bloomberg λέει ότι το χρέος εταιρειών, που κυμαίνονται από την EasyJet έως τη Lufthansa, διαπραγματεύονται ακριβώς πάνω από τα επίπεδα που θεωρούνται «αναξιοπαθούντα».
«Οι εταιρείες έχουν παραπονεθεί ότι δεν μπόρεσαν να προετοιμαστούν σωστά για την ανάκαμψη του ταξιδιού λόγω μιας συγκεχυμένης πολιτικής για τους περιορισμούς του Covid, των μακροχρόνιων ελέγχων ιστορικού στους νεοσυλλέκτους και της περιορισμένης βοήθειας που τους παρέχεται στο απόγειο της πανδημίας. Αλλά οι κυβερνήσεις δεν συμφωνούν σε τίποτα από αυτά, λέγοντας ότι τελικά εναπόκειται στη βιομηχανία να βάλει σε τάξη τις δραστηριότητές της αφού λάβει τεράστιες επιδοτήσεις για να τα βγάλει πέρα από την πανδημία».
Αναζητώντας λύσεις
Ωστόσο, ορισμένες κυβερνήσεις έχουν ανακοινώσει ειδικά μέτρα για να βοηθήσουν στις αναταραχές.
Η Γερμανία σχεδιάζει να εισάγει εργαζομένους από το εξωτερικό, ιδίως από την Τουρκία, άδειες εργασίας και βίζες ταχείας παρακολούθησης για να συμπληρώσουν στα αεροδρόμια σε σύντομο χρονικό διάστημα και να τους βοηθήσει με το χειρισμό αποσκευών και τους ελέγχους ασφαλείας, σύμφωνα με τους γερμανούς υπουργούς Μεταφορών, Εργασίας και εσωτερικό.
Η ιρλανδική κυβέρνηση, από την άλλη πλευρά, σχεδιάζει να αναπτύξει τον στρατό για να βοηθήσει με την ασφάλεια στο αεροδρόμιο του Δουβλίνου, εάν προκύψουν περαιτέρω διακοπές.
Η βρετανική κυβέρνηση είπε ότι βοηθά «να εισέλθουν νέοι υπάλληλοι στον κλάδο των αερομεταφορών γρήγορα και χωρίς να διακυβεύεται η ασφάλεια, επιταχύνοντας τους ελέγχους εθνικής ασφάλειας για νεοσύλλεκτους αερομεταφορείς και βοηθώντας τη βιομηχανία να αποκτήσει νέους υπαλλήλους».
Ελλάδα
Υπάρχουν αεροδρόμια που οι αριθμοί κίνησης έχουν φτάσει στα επίπεδα του 2019. Από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών λένε πως τα πράγματα πηγαίνουν κάπως καλύτερα σε σχέση με άλλες χώρες. Ωστόσο κανένας δεν γνωρίζει τι επιφυλάσσει το μέλλον:
«Δεν αντιμετωπίζουμε προβλήματα στην εναέρια και επιβατική κίνηση» αναφέρει το «Ελ. Βενιζέλος», ωστόσο γνωρίζουμε πως όλη αυτή η κατάσταση μπορεί να γίνει ντόμινο που θα φτάσει μέρχι και στην χώρα μας.
Πόσο θα διαρκέσει το ταξιδιωτικό χάος;
Δυστυχώς, το τέλος μπορεί και να αργήσει, με τόσα προβλήματα που υπάρχουν.
Το χάος πιθανότατα θα συνεχιστεί μέχρι το τέλος του καλοκαιριού, καθώς ο αριθμός των επιβατών αυξάνεται πάνω και πέρα από τις δυνατότητες στελέχωσης. Οι προσπάθειες προσλήψεων συνεχίζονται, αλλά χρειάζεται χρόνος για την εκπαίδευση του προσωπικού σε ρόλους όπως η ασφάλεια και οι αποσκευές.
Το Air Council International, ο οργανισμός εμπορίου της Ευρώπης για τα αεροδρόμια, έχει προβλέψει ότι οι καθυστερήσεις είναι αναπόφευκτες στα δύο τρίτα των ευρωπαϊκών αεροδρομίων αυτό το καλοκαίρι.
Στο μεταξύ, βεβαιωθείτε ότι το ταξίδι σας θα είναι όσο το δυνατόν πιο ομαλό, τσεκάρετε πτήσεις, οπλιστείτε με υπομονή και πολλά βιβλία στη τσάντα...
Εναλλακτικά, σταματήστε τις πτήσεις και δείτε με άλλο μάτι τα ταξίδια με τρένο και πλοία αυτό το καλοκαίρι.
Χάος επικρατεί σε αεροδρόμια της Ευρώπης και της Αμερικής, με καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων. Το πρόβλημα ξεκινά από την έλλειψη προσωπικού.
parallaximag.gr με στοιχεία από ΑΠΕ / Forbes / euronews
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΔΗΜΟΣΊΕΥΣΗ ΣΧΟΛΊΟΥ
Τα σχόλια στό 07magazine men'sblogspot υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων είναι (αστική και ποινική) και βαρύνει τους σχολιαστές.