Η ηλεκτροκίνηση προωθείται και επιδοτείται σημαντικά το τελευταίο διάστημα, ενώ ήδη αφορά ένα αξιοσημείωτο μερίδιο της αγοράς αυτοκινήτων, έστω και μονοψήφιο (κατά μέσο όρο).
Κύριο πλεονέκτημα των ηλεκτρικών οχημάτων είναι η μη εκπομπή ρύπων, αν και, όπως έχουμε αναφέρει σε σχετικό μας video, αυτή η πρόταση απέχει από την πραγματικότητα σε μεγάλο βαθμό. Το μεγάλο ερώτημα, όμως, είναι: Μπορούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να “σώσουν” το περιβάλλον;
Σύμφωνα με ορισμένους αναλυτές, όχι. Ένα ενδιαφέρον άρθρο που κυκλοφορεί αυτές τις ημέρες στο Διαδίκτυο (και μπορείτε να δείτε εδώ), αποδεικνύει με αριθμούς πως το υφιστάμενο, παγκόσμιο μοντέλο μεταφορών δεν είναι βιώσιμο και πως τα ηλεκτρικά οχήματα δε θα βελτιώσουν την κατάσταση για το περιβάλλον όσο πρέπει και όσο στοχεύουμε.
Οι στόχοι της ΕΕ
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προτείνει μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου τουλάχιστον κατά 55% μέχρι το 2030 και το European Green Deal καλεί τα κράτη-μέλη να γίνουν “carbon-neutral” μέχρι το 2050. Επιστήμονες και οικολόγοι ζητούν τη μείωση των εκπομπών έτη περαιτέρω, κατά 65% μέχρι το 2030, ώστε να πετύχουμε το στόχο της Συμφωνίας του Παρισιού και να περιορίσουμε την άνοδο της θερμοκρασίας του πλανήτη κάτω από τους 2 βαθμούς Κελσίου.
Η (θεωρητική) λύση
Πως θα φτάσουμε, λοιπόν, σε μια μείωση των ρύπων έστω κατά 80% μέχρι το 2050; Η απάντηση είναι εύκολη στη θεωρία, αλλά δύσκολο να υλοποιηθεί. Θα πρέπει να συνδυαστεί το “αισιόδοξο” σενάριο των ιδιωτικών μετακινήσεων (80% ηλεκτρικά σκούτερ και ποδήλατα/πατίνια και 12% ηλεκτρικά αυτοκίνητα) με μια δραστική μείωση της ανάγκης εμπορικών μεταφορών, ιδίως των αερομεταφορών. Και, ταυτόχρονα, μια μια μόνιμη μείωση της παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας κατά 23%! Το σενάριο αυτό ονομάστηκε “Degrowth” και βασίζεται σε έναν τελείως διαφορετικό κόσμο από τον σημερινό, αν και, ομολογουμένως, η έλευση της πανδημίας του COVID-19 μας έχει φέρει πιο κοντά σε αυτό.
Συνοψίζοντας, λοιπόν, η αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας αποκλείει το ενδεχόμενο επίτευξης των στόχων περί μείωσης των εκπομπών ρύπων. Η παγκόσμια οικονομία θα πρέπει να συρρικνωθεί και, επιπλέον, τα ποσοστά ανακύκλωσης να αυξηθούν σε τεράστιο ποσοστό ώστε να μην εξαντληθούν τα αποθέματα χαλκού, λιθίου, νικελίου και μαγνησίου μέχρι το 2050. Νέες εξορύξεις για πολύτιμα μέταλλα θα έχουν καταστροφικές επιπτώσεις στα αποθέματα πόσιμου νερού, τη βιοποικιλότητα και χιλιάδες κοινότητες ανθρώπων που θα επηρεαστούν τοπικά.
Οι μετακινήσεις στις πόλεις του μέλλοντος θα πρέπει να γίνονται κυρίως με ποδήλατα και τραμ, ενώ οι σιδηρόδρομοι θα πρέπει να αντικαταστήσουν τα φορτηγά και τα αεροπλάνα.
Από την θεωρία στην πράξη, μερικές KWh (και μια μεγάλη αλλαγή νοοτροπίας) δρόμος…
Όλα αυτά, στη θεωρία. Στην πράξη, ξέρουμε οτι πιθανότατα θα αποδειχθεί πολύ δύσκολο να εφαρμοστούν. Και ακόμα και αν αυτό συμβεί, κανείς δεν εγγυάται τα αποτελέσματα, ενώ σίγουρα υπάρχουν λοιποί παράγοντες που μπορούν να τα επηρεάσουν, “αόρατοι” όμως αυτή τη στιγμή.
Αν πρέπει να κρατήσουμε κάτι από όλα τα παραπάνω, με την ελπίδα να υλοποιηθεί, είναι ο εξηλεκτρισμός των μεταφορών σε συνδυασμό με την υιοθέτηση της μικροκινητικότητας στις πόλεις (και όχι μόνο). Οι ατομικές μετακινήσεις με ΙΧ, καλώς ή κακώς, δεν έχουν θέση στην κοινωνία και την οικονομία του μέλλοντος, κάτι που αργά ή γρήγορα θα γίνει εμφανές σε όλους.
Πηγή: TheEcologist
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΔΗΜΟΣΊΕΥΣΗ ΣΧΟΛΊΟΥ
Τα σχόλια στό 07magazine men'sblogspot υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων είναι (αστική και ποινική) και βαρύνει τους σχολιαστές.