Από την έντυπη έκδοση
Toυ Χρήστου Α. Ιωάννου
Οικονομολόγος
Στην κρίση και τη χρεοκοπία του 2008-2018 οδηγηθήκαμε και με μια σειρά ιδεών, που, ενώ ήταν απλές ανακρίβειες και αυταπάτες, αναπαράγονταν σχεδόν αυτομάτως στον δημόσιο λόγο, ακόμη και από υπεύθυνα χείλη, και κατέληξαν να θεωρούνται αυταπόδεικτες αλήθειες. Μία από αυτές είναι ότι «οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι η ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας». Θετικό σε αυτήν την έκφραση είναι η αναγνώριση πως επιχειρήσεις έχουν έναν ρόλο «ραχοκοκαλιάς». Αρνητικό είναι ο υπόρρητος συνειρμός ότι οι μικρές επιχειρήσεις είναι «καλές» και οι μεγάλες «κακές». Αυτό ήταν και είναι αποπροσανατολιστικό.
Αν επιθυμούμε να ξεπεράσουμε την κρίση και τη χρεοκοπία, πρέπει να ξεπεράσουμε και τις λανθασμένες ιδέες και αυταπάτες που μας οδήγησαν εκεί, και μας κρατούν, ακόμη, μέσα στην κρίση.
Αντί του «οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι η ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας», μια ορθότερη ιδέα είναι ότι «η ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας» είναι οι (μικρές, μεσαίες και μεγάλες) επιχειρήσεις που παράγουν αυτό που λέμε «διεθνώς εμπορεύσιμα αγαθά και υπηρεσίες». Δεν είναι θέμα μεγέθους των επιχειρήσεων. Είναι θέμα τομέα και κλάδου στον οποίο δραστηριοποιούνται οι επιχειρήσεις.
Ο μεθοδολογικός διαχωρισμός των αγαθών και των υπηρεσιών σε διεθνώς εμπορεύσιμα και διεθνώς μη εμπορεύσιμα, που χρησιμοποιείται στην οικονομική φιλολογία διεθνώς, ήταν και είναι ιδιαίτερα παραμελημένος στην Ελλάδα. Αν και είναι ιδιαίτερα κρίσιμος καθώς σχετίζεται με την επίδραση που τα δύο είδη αγαθών και υπηρεσιών, και επιχειρήσεων, εξασκούν στη μακροχρόνια τάση μεγέθυνσης και ανάπτυξης των εθνικών οικονομιών.
Τα διεθνώς εμπορεύσιμα αγαθά και υπηρεσίες είναι αυτά που μπορούν να μεταφερθούν και να καταναλωθούν μακριά από το σημείο της παραγωγής τους. Παράγονται για μια παγκόσμια ανταγωνιστική αγορά, σύμφωνα με το πραγματικό συγκριτικό και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της κάθε χώρας και επιχείρησης. Το ενδογενές αναπτυξιακό δυναμικό της οικονομίας είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένο με το, μεγαλύτερο ή μικρότερο, σφρίγος του τομέα των διεθνώς εμπορευσίμων. Συνεπώς και των επιχειρήσεων, μικρών, μεσαίων, μεγάλων, που τα παράγουν. Ο τομέας τους παράγει και παρέχει τα προς επένδυση νέα κεφαλαιουχικά αγαθά τα οποία επιτρέπουν στην οικονομία να αυξάνει την κατά κεφαλήν παραγωγική της δυνατότητα. Αυτή είναι «η ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας».
Αυτό δεν σημαίνει ότι τα διεθνώς μη εμπορεύσιμα αγαθά και υπηρεσίες, τα οποία μπορούν να καταναλωθούν μόνο στο σημείο που παράγονται, και συνεπώς δεν εκτίθενται στον διεθνή ή τον υπερτοπικό εθνικό ανταγωνισμό, είναι αδιάφορα όσον αφορά την ανάπτυξη. Κι αυτά χρησιμοποιούνται σε μεγάλο ποσοστό τους ως παραγωγικές εισροές. Όμως ακόμη και αυτή η ίδια η ποιότητά τους καθορίζεται από το επίπεδο της ποιότητας των διεθνώς εμπορευσίμων τα οποία, από τη φύση τους, ενσωματώνουν τις τελευταίες εξελίξεις της επιστημονικής γνώσης και της τεχνολογικής προόδου, υπερκαθορίζοντας έτσι, αλλά και ασκώντας την πλέον αποφασιστική επιρροή στο σύνολο της παραγωγικής και οικονομικής διαδικασίας, στο σύνολο των επιχειρήσεων.
πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΔΗΜΟΣΊΕΥΣΗ ΣΧΟΛΊΟΥ
Τα σχόλια στό 07magazine men'sblogspot υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων είναι (αστική και ποινική) και βαρύνει τους σχολιαστές.