Οι αυξήσεις τιμών αποτελούν την κύρια ανησυχία για 3 στους 4 καταναλωτές σύμφωνα με την έρευνα καταναλωτικών τάσεων του ΣΕΛΠΕ
Αποκαλυπτικά στοιχεία για τη δυσχερή οικονομική κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει τα περισσότερα νοικοκυριά στη χώρα μας παρουσιάζονται στην έρευνα καταναλωτικών τάσεων του ΣΕΛΠΕ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος).
Όπως προκύπτει, φέτος το καλοκαίρι 1 στους 2 ερωτώμενους της έρευνας δεν θα κάνει διακοπές λόγω μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος, μια μείωση που κατά μέσο όρο ανέρχεται σε 17% εξαιτίας των αυξήσεων στο κόστος ενέργειας.
Επίσης, 3 στους 4 καταναλωτές δήλωσαν ότι αγοράζουν προϊόντα με βασικό κριτήριο τη χρηματική δαπάνη, ενώ οι αυξήσεις τιμών αποτελούν την κύρια ανησυχία για 3 στους 4 καταναλωτές.
Η μείωση του εισοδήματος
Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα, όσον αφορά το διαθέσιμο εισόδημα, η εκτίμηση των καταναλωτών είναι πως οι αυξήσεις στο κόστος ενέργειας μειώνουν μεσοσταθμικά το διαθέσιμο εισόδημά τους κατά 17%, με 2 στους 3 καταναλωτές (66%) να δηλώνουν ότι το διαθέσιμο εισόδημά τους μειώνεται πάνω από 20%.
Οι ανατιμήσεις-αυξήσεις τιμών αποτελούν και την κύρια ανησυχία των καταναλωτών σήμερα (ποσοστό 73%). Το ποσοστό αυτό είναι σημαντικά υψηλότερο από τα αντίστοιχα ποσοστά που καταγράφονται στη δυτική Ευρώπη. Μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο καταγράφεται σχετικά εξίσου υψηλό ποσοστό, της τάξης του 60%.
Χωρίς διακοπές
Παράλληλα, καταγράφονται οι εκτιμήσεις των καταναλωτών σε σχέση με τις διακοπές του καλοκαιριού.
Η πλειονότητα του κοινού, ποσοστό 48%, δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές φέτος το καλοκαίρι. Το 22% δηλώνει ότι θα κάνει, αλλά πιο περιορισμένα, και μόλις 13% δηλώνει ότι θα κάνει όπως κάθε χρόνο.
Όσον αφορά το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για διακοπές το 2022, αυτή μεσοσταθμικά εκτιμάται πως θα μειωθεί κατά 17%, με ένα μεγάλο ποσοστό (35%) να δηλώνει ότι θα μειώσει τη δαπάνη της πάνω από 35%.
Οι παράγοντες που επηρεάζουν
Σε σχέση με τους παράγοντες που επηρεάζουν τις φετινές διακοπές, συνολικά το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα παίζει τον μεγαλύτερο ρόλο, για το 63% η μείωση εισοδήματος λόγω ανατιμήσεων των προϊόντων και για το 50% η μείωση εισοδήματος λόγω του κόστους ενέργειας.
Το αυξημένο κόστος μεταφορικών με 52% αποτελεί επίσης έναν πολύ σημαντικό παράγοντα και για το 23% σημαντικό είναι και το κόστος διαμονής. Η ανησυχία λόγω της πανδημίας Covid-19 ή λόγω των ελληνοτουρκικών σχέσεων δεν φαίνεται να παίζει ρόλο.
Άλλες ανησυχίες
Από κει και πέρα, η δεύτερη κύρια ανησυχία των καταναλωτών είναι οι ελληνοτουρκικές σχέσεις με ποσοστό 11% και ακολουθεί η ανεργία με 7%.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία, που αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη ανησυχία στη δυτική Ευρώπη, με ποσοστά που κυμαίνονται από 15% έως 34%, στην Ελλάδα απασχολεί μόλις το 2%.
Βέβαια, πρέπει να καταγραφεί ότι κατά βάση η κύρια πηγή των ανατιμήσεων σήμερα οφείλεται στην εισβολή στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση, επομένως στις χώρες της δυτικής Ευρώπης καταγράφεται εντονότερα η αιτία, ενώ στην Ελλάδα το αποτέλεσμα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος ολοκλήρωσε την 6η μελέτη καταγραφής των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο μέσω εξαμηνιαίας έρευνας καταναλωτικού κλίματος λιανεμπορίου την οποία πραγματοποιεί από τον Οκτώβριο του 2019.
Η έρευνα υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΔΗΜΟΣΊΕΥΣΗ ΣΧΟΛΊΟΥ
Τα σχόλια στό 07magazine men'sblogspot υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων είναι (αστική και ποινική) και βαρύνει τους σχολιαστές.