Η παροχολογία ανησυχεί Κομισιόν και επενδυτές
Με έντονο προβληματισμό παρακολουθούν οι Βρυξέλλες και οι επενδυτές το κρεσέντο της κυβερνητικής παροχολογίας και φοβούνται «ξήλωμα του πουλόβερ».
Η ανησυχία της Κομισιόν θα αποτυπώνεται και στην πρώτη μεταμνημονιακή έκθεση αξιολόγησης, σε προσχέδιο της οποίας είχε πρόσβαση η «Κ».
Ενόχληση για την εξαγγελία των προσλήψεων και παροχών από την ελληνική κυβέρνηση εκφράζουν στις Βρυξέλλες, ενώ περιμένουν, πριν αντιδράσουν, να δουν ποιες από αυτές θα νομοθετηθούν και ποιες θα είναι απλώς προεκλογικές υποσχέσεις.
Συγχρόνως, στην πρώτη μεταμνημονιακή έκθεση προόδου, η οποία αναμένεται να δημοσιευθεί στις 21 Νοεμβρίου και την οποία είδε η «Κ», η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα τονίσει πως καμία από τις 16 μεταρρυθμίσεις που θα έπρεπε να είχε ολοκληρώσει η ελληνική κυβέρνηση έως το τέλος του έτους δεν έχει ολοκληρωθεί, αλλά ότι έχει επιτευχθεί πρόοδος σε μερικούς τομείς.
Η καθυστέρηση αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα η εκταμίευση των κερδών των κεντρικών τραπεζών, ύψους περίπου 700 εκατ. (ΑNFA’s και SMP’s), που είναι τόσο αναγκαία για την ελληνική οικονομία, να αναβληθεί και να περάσει στη δεύτερη μεταμνημονιακή αξιολόγηση κάποια στιγμή τον Φεβρουάριο, μόνον όταν θα έχουν ολοκληρωθεί οι συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις.
Και ενώ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή η επιλογή είναι να κρατηθούν χαμηλοί τόνοι όσον αφορά την πορεία της Ελλάδας μετά την έξοδο από το μνημόνιο –καθώς η ιταλική κρίση είναι αυτή που τους απασχολεί– και δεν θα ήθελαν να ανοίξουν άλλο ένα μέτωπο μερικούς μήνες πριν από τις ευρωεκλογές, οι αξιωματούχοι που παρακολουθούν το ελληνικό πρόγραμμα τονίζουν ότι δεν θα πρέπει να χαλαρώσουν με την Ελλάδα.
Μια χαλάρωση θα μπορούσε να δημιουργήσει «καταιγίδα πισωγυρισμάτων», όπως λένε εάν αφήσουν στην ελληνική κυβέρνηση περιθώρια, ειδικά ενόψει των εθνικών εκλογών.
Μέχρι στιγμής, ιδιαίτερη δυσαρέσκεια έχουν προκαλέσει οι αυξήσεις που δόθηκαν στο υπουργείο Οικονομικών, όχι για το δημοσιονομικό τους αποτύπωμα αλλά επειδή στέλνουν το λάθος μήνυμα. «Αυτό είναι ξεκάθαρο πισωγύρισμα», λένε, τονίζοντας ότι είναι πρακτικές που γίνονταν στη χώρα πριν από την κρίση, κάθε υπουργείο να αποφασίζει μόνο του το μπόνους που θα δώσει στους εργαζομένους του.
Αυτό που ενόχλησε τους Ευρωπαίους αξιωματούχους περισσότερο ήταν ότι ο πρώτος που έσπασε τον κανόνα δεν ήταν άλλος από τον υπουργό Οικονομικών Ευκλ. Τσακαλώτο, ο οποίος θα κληθεί να κρατήσει και τους άλλους υπουργούς υπό έλεγχο.
Για τις υπόλοιπες εξαγγελίες, όπως προσλήψεις 20.000 δημοσίων υπαλλήλων από τον Αλ. Τσίπρα, ο αρμόδιος αξιωματούχος έλεγε στην «Κ» ότι δεν μπορεί να αντιδράσει αν δεν γίνει νόμος του κράτους. «Εχουμε μάθει να ακούμε πολλά, αλλά να αντιδρούμε μόνο σε αυτά που γίνονται πράξη», λένε, αν και νιώθουν ότι οι ελληνικές αρχές δοκιμάζουν τα όριά τους.
Αυτό που θεωρούν πολύ σημαντικό είναι ότι ο ελληνικός προϋπολογισμός θα επιτύχει το 3,5% του ΑΕΠ πρωτογενές πλεόνασμα και αυτή θα είναι και η εισήγηση της Ευρ. Επιτροπής όταν πρέπει να ληφθεί η απόφαση για την περικοπή ή μη των συντάξεων.
«Σίγουρα είναι διαφορετικό αυτό το πακέτο από αυτό που νομοθετήθηκε, καθώς δεν περιλαμβάνει περικοπές συντάξεων, αλλά ο στόχος του πλεονάσματος παραμένει ο ίδιος», θα είναι το μήνυμα της Επιτροπής. Συγχρόνως για τα μέτρα που θέλει να πάρει η κυβέρνηση κοινωνικού χαρακτήρα, αξιωματούχοι εκφράζουν κάποιες ανησυχίες πως δεν είναι όσο αναπτυξιακά θα μπορούσαν να είναι.
Η απόφαση για την έγκριση του ελληνικού προϋπολογισμού θα γίνει προσπάθεια να ληφθεί στο επόμενο Euroworking group στις 15 Νοεμβρίου.
«Κανένας δεν θέλει να ασχοληθεί με την Ελλάδα τώρα που η Ιταλία εξελίσσεται σε σοβαρό πρόβλημα», σημείωναν στην «Κ», εκφράζοντας την επιθυμία τους να λυθεί πριν από το Eurgroup στις 19/11.
Πάντως, παρόλο που το Eurgroup μπορεί να μην έχει διάθεση να καταπιαστεί με την Ελλάδα, όσοι ασχολούνται με τη χώρα μας δίνουν ιδιαίτερη σημασία στην επόμενη αξιολόγηση, καθώς εκεί θα είναι ξεκάθαρη η στάση που θα θέλει να κρατήσει η ελληνική κυβέρνηση όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις.
Συγκεκριμένα, ιδιαίτερη σημασία θα δώσουν στα εξής:
1. Κατά πόσον θα επεκταθεί ο νόμος Κατσέλη.
2. Πόσο μεγάλο και πού θα κατευθυνθεί το κοινωνικό μέρισμα, που αναμένεται να εξαγγείλει ο πρωθυπουργός στο τέλος του έτους.
3. Πόση θα είναι η αύξηση του κατώτατου μισθού. Εκεί τονίζουν ότι, αν είναι μεγαλύτερη από αυτή που επιτρέπουν οι οικονομικές συνθήκες και επηρεάσουν τον ρυθμό ανάπτυξης, τότε αυτό θα είναι πολύ σημαντικό δείγμα πισωγυρίσματος.
4. Κατά πόσον θα υπάρξει πρόοδος στην ιδιωτικοποίηση του Ελληνικού.
Το προσχέδιο της έκθεσης που είδε η «Κ» δεν είναι το τελικό και αναμένεται να ολοκληρωθεί τις επόμενες ημέρες.
Στα θετικά αναφέρονται, μεταξύ άλλων, η επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου, η χαλάρωση των κεφαλαιακών ελέγχων, η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του e-justice (ηλεκτρονική δικαιοσύνη).
Εκεί όπου η έκθεση θα κρούει τον κώδωνα του κινδύνου θα είναι στις «σημαντικές καθυστερήσεις», οι οποίες αν δεν καλυφθούν άμεσα, θέτουν σε κίνδυνο τον στόχο για ολοκλήρωσή τους ακόμη και στο τέλος Φεβρουαρίου 2019.
Μεταξύ άλλων, αναφέρονται η στελέχωση της ανεξάρτητης αρχής εσόδων, η αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών, το νομοθετικό πλαίσιο για την επίλυση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Τέλος, εκφράζονται ανησυχίες για το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν έχει καταφέρει να αναβαθμίσει αρκετά την πιστοληπτική της ικανότητα, ενώ οι αποδόσεις των ομολόγων της παραμένουν σε σχετικά υψηλά επίπεδα.
Η ανησυχία της Κομισιόν θα αποτυπώνεται και στην πρώτη μεταμνημονιακή έκθεση αξιολόγησης, σε προσχέδιο της οποίας είχε πρόσβαση η «Κ».
Ενόχληση για την εξαγγελία των προσλήψεων και παροχών από την ελληνική κυβέρνηση εκφράζουν στις Βρυξέλλες, ενώ περιμένουν, πριν αντιδράσουν, να δουν ποιες από αυτές θα νομοθετηθούν και ποιες θα είναι απλώς προεκλογικές υποσχέσεις.
Συγχρόνως, στην πρώτη μεταμνημονιακή έκθεση προόδου, η οποία αναμένεται να δημοσιευθεί στις 21 Νοεμβρίου και την οποία είδε η «Κ», η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα τονίσει πως καμία από τις 16 μεταρρυθμίσεις που θα έπρεπε να είχε ολοκληρώσει η ελληνική κυβέρνηση έως το τέλος του έτους δεν έχει ολοκληρωθεί, αλλά ότι έχει επιτευχθεί πρόοδος σε μερικούς τομείς.
Η καθυστέρηση αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα η εκταμίευση των κερδών των κεντρικών τραπεζών, ύψους περίπου 700 εκατ. (ΑNFA’s και SMP’s), που είναι τόσο αναγκαία για την ελληνική οικονομία, να αναβληθεί και να περάσει στη δεύτερη μεταμνημονιακή αξιολόγηση κάποια στιγμή τον Φεβρουάριο, μόνον όταν θα έχουν ολοκληρωθεί οι συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις.
Και ενώ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή η επιλογή είναι να κρατηθούν χαμηλοί τόνοι όσον αφορά την πορεία της Ελλάδας μετά την έξοδο από το μνημόνιο –καθώς η ιταλική κρίση είναι αυτή που τους απασχολεί– και δεν θα ήθελαν να ανοίξουν άλλο ένα μέτωπο μερικούς μήνες πριν από τις ευρωεκλογές, οι αξιωματούχοι που παρακολουθούν το ελληνικό πρόγραμμα τονίζουν ότι δεν θα πρέπει να χαλαρώσουν με την Ελλάδα.
Μια χαλάρωση θα μπορούσε να δημιουργήσει «καταιγίδα πισωγυρισμάτων», όπως λένε εάν αφήσουν στην ελληνική κυβέρνηση περιθώρια, ειδικά ενόψει των εθνικών εκλογών.
Μέχρι στιγμής, ιδιαίτερη δυσαρέσκεια έχουν προκαλέσει οι αυξήσεις που δόθηκαν στο υπουργείο Οικονομικών, όχι για το δημοσιονομικό τους αποτύπωμα αλλά επειδή στέλνουν το λάθος μήνυμα. «Αυτό είναι ξεκάθαρο πισωγύρισμα», λένε, τονίζοντας ότι είναι πρακτικές που γίνονταν στη χώρα πριν από την κρίση, κάθε υπουργείο να αποφασίζει μόνο του το μπόνους που θα δώσει στους εργαζομένους του.
Αυτό που ενόχλησε τους Ευρωπαίους αξιωματούχους περισσότερο ήταν ότι ο πρώτος που έσπασε τον κανόνα δεν ήταν άλλος από τον υπουργό Οικονομικών Ευκλ. Τσακαλώτο, ο οποίος θα κληθεί να κρατήσει και τους άλλους υπουργούς υπό έλεγχο.
Για τις υπόλοιπες εξαγγελίες, όπως προσλήψεις 20.000 δημοσίων υπαλλήλων από τον Αλ. Τσίπρα, ο αρμόδιος αξιωματούχος έλεγε στην «Κ» ότι δεν μπορεί να αντιδράσει αν δεν γίνει νόμος του κράτους. «Εχουμε μάθει να ακούμε πολλά, αλλά να αντιδρούμε μόνο σε αυτά που γίνονται πράξη», λένε, αν και νιώθουν ότι οι ελληνικές αρχές δοκιμάζουν τα όριά τους.
Αυτό που θεωρούν πολύ σημαντικό είναι ότι ο ελληνικός προϋπολογισμός θα επιτύχει το 3,5% του ΑΕΠ πρωτογενές πλεόνασμα και αυτή θα είναι και η εισήγηση της Ευρ. Επιτροπής όταν πρέπει να ληφθεί η απόφαση για την περικοπή ή μη των συντάξεων.
«Σίγουρα είναι διαφορετικό αυτό το πακέτο από αυτό που νομοθετήθηκε, καθώς δεν περιλαμβάνει περικοπές συντάξεων, αλλά ο στόχος του πλεονάσματος παραμένει ο ίδιος», θα είναι το μήνυμα της Επιτροπής. Συγχρόνως για τα μέτρα που θέλει να πάρει η κυβέρνηση κοινωνικού χαρακτήρα, αξιωματούχοι εκφράζουν κάποιες ανησυχίες πως δεν είναι όσο αναπτυξιακά θα μπορούσαν να είναι.
Η απόφαση για την έγκριση του ελληνικού προϋπολογισμού θα γίνει προσπάθεια να ληφθεί στο επόμενο Euroworking group στις 15 Νοεμβρίου.
«Κανένας δεν θέλει να ασχοληθεί με την Ελλάδα τώρα που η Ιταλία εξελίσσεται σε σοβαρό πρόβλημα», σημείωναν στην «Κ», εκφράζοντας την επιθυμία τους να λυθεί πριν από το Eurgroup στις 19/11.
Πάντως, παρόλο που το Eurgroup μπορεί να μην έχει διάθεση να καταπιαστεί με την Ελλάδα, όσοι ασχολούνται με τη χώρα μας δίνουν ιδιαίτερη σημασία στην επόμενη αξιολόγηση, καθώς εκεί θα είναι ξεκάθαρη η στάση που θα θέλει να κρατήσει η ελληνική κυβέρνηση όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις.
Συγκεκριμένα, ιδιαίτερη σημασία θα δώσουν στα εξής:
1. Κατά πόσον θα επεκταθεί ο νόμος Κατσέλη.
2. Πόσο μεγάλο και πού θα κατευθυνθεί το κοινωνικό μέρισμα, που αναμένεται να εξαγγείλει ο πρωθυπουργός στο τέλος του έτους.
3. Πόση θα είναι η αύξηση του κατώτατου μισθού. Εκεί τονίζουν ότι, αν είναι μεγαλύτερη από αυτή που επιτρέπουν οι οικονομικές συνθήκες και επηρεάσουν τον ρυθμό ανάπτυξης, τότε αυτό θα είναι πολύ σημαντικό δείγμα πισωγυρίσματος.
4. Κατά πόσον θα υπάρξει πρόοδος στην ιδιωτικοποίηση του Ελληνικού.
Το προσχέδιο της έκθεσης που είδε η «Κ» δεν είναι το τελικό και αναμένεται να ολοκληρωθεί τις επόμενες ημέρες.
Στα θετικά αναφέρονται, μεταξύ άλλων, η επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου, η χαλάρωση των κεφαλαιακών ελέγχων, η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του e-justice (ηλεκτρονική δικαιοσύνη).
Εκεί όπου η έκθεση θα κρούει τον κώδωνα του κινδύνου θα είναι στις «σημαντικές καθυστερήσεις», οι οποίες αν δεν καλυφθούν άμεσα, θέτουν σε κίνδυνο τον στόχο για ολοκλήρωσή τους ακόμη και στο τέλος Φεβρουαρίου 2019.
Μεταξύ άλλων, αναφέρονται η στελέχωση της ανεξάρτητης αρχής εσόδων, η αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών, το νομοθετικό πλαίσιο για την επίλυση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Τέλος, εκφράζονται ανησυχίες για το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν έχει καταφέρει να αναβαθμίσει αρκετά την πιστοληπτική της ικανότητα, ενώ οι αποδόσεις των ομολόγων της παραμένουν σε σχετικά υψηλά επίπεδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΔΗΜΟΣΊΕΥΣΗ ΣΧΟΛΊΟΥ
Τα σχόλια στό 07magazine men'sblogspot υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων είναι (αστική και ποινική) και βαρύνει τους σχολιαστές.