Τετάρτη 31 Οκτωβρίου 2018

Alpha-Star: Μια «συγχώνευση» που θα αλλάξει (;) το τηλεοπτικό τοπίο


Όταν τον περασμένο Απρίλιο ακούστηκε για πρώτη φορά η πρόθεση της οικογένειας Βαρδινογιάννη να αναμειχθεί μετοχικά στον Alpha
οι περισσότεροι σκέφτηκαν ότι θα υπάρξη συγχώνευση με το Star και δύο μεγάλα κανάλια θα ενωθούν για να αποκτήσουν ακόμα μεγαλύτερη δυναμική.

Το τμήμα των εξωτερικών παραγωγών του Alpha μετακόμισε στα νέα κτήρια του Star στην Κάτω Κηφισιά και φαινόταν ως το πρώτο βήμα μιας κοσμογονικής τηλεοπτικής αλλαγής. 

Η διοίκηση του Star είχε ξεκαθαρίσει τότε με ανακοίνωση ότι δεν επίκειται καμία συγχώνευση, ούτε και απολύσεις υπαλλήλων. Οι 400 που απασχολούνταν, οι ίδιοι θα συνέχιζαν να απασχολούνται από το κανάλι.

Μόνο που κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει πραγματικά τι έχει στο μυαλό του ο κοινός μέτοχος των δύο καναλιών. 

Η σημερινή ανακοίνωση για εξαγορά του 50% των μετοχών του Alpha τοποθετεί την οικογένεια Βαρδινογιάννη και πάλι σε μια γνώριμη θέση, αυτή της κατοχής δύο τηλεοπτικών σταθμών. 

Λίγα 24ωρα μετά το οριστικό φινάλε του Mega, έρχεται αυτή η ανακοίνωση και σίγουρα δημιουργεί ερωτηματικά για το μέλλον.

Τα μόνα πράγματα που είναι δεδομένα αυτή τη στιγμή είναι τα εξής.

Πρώτον, κανείς δεν γνωρίζει και κανείς δεν θα μάθει ποτέ τι σκοπούς εξυπηρετεί αυτή η κίνηση στην ίδια την οικογένεια. Αν πρόκειται για μια κίνηση δηλαδή μεγαλύτερης πολιτικής πίεσης, όπως συνέβαινε με το ισχυρό Mega και το τρίτο τη τάξει κανάλι Star.

Δεύτερον, κανείς δεν ξέρει αν έχουν διάθεση να κρατήσουν δύο κανάλια ή προσβλέπουν στη δημιουργία μιας μεγάλης στέγης, του Alpha Star, με μία συχνότητα και τη δημιουργία περιεχομένου που θα οδηγήσει την ελληνική τηλεόραση στη δική της νέα εποχή. 

Ο Alpha ολοκλήρωσε την περσινή τηλεοπτική σεζόν στην κορυφή, ενώ φέτος κοντράρεται με τον ΣΚΑΪ. Το Star από την άλλη έχει πάρει μερίδιο από το κενό του Mega κι έχει καπελώσει τον ΑΝΤ1 που ασθμαίνει. 

Τα δύο κανάλια, Alpha και Star, έχουν διαφορετικής φύσεως προγράμματα-σφραγίδες. Ο Alpha την ενημέρωση και τη μυθοπλασία, το Star τα format και το γκόσιπ.

Το ενδεχόμενο μοιράσματος της τράπουλας στους δύο παίκτες παίζει, αλλά δεν είναι το πιο ισχυρό. Αναφέραμε πιο πάνω για τη συστέγαση των δύο εξωτερικών παραγωγών, της Green Pixel και της Plus στις εγκαταστάσεις του Star. 

Προσθέτουμε σε αυτό ότι η νέα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου στον Alpha θα έχει ύψος 19,9 εκατομμύρια και θα έρθει σε συνέχεια των 10 εκατομμυρίων που έχουν ήδη μπει.

Μιλάμε επομένως για μια πολύ μεγάλη επένδυση που ο ίδιος ο Alpha προλόγισε ως στοχεύουσα στην ενίσχυση της μυθοπλασίας. 

Αν επιχειρήσουμε να δούμε πίσω από τις λέξεις, το μυαλό πάει σε κάτι που έχει ανάγκη αυτή τη στιγμή η τηλεόραση για να προσελκύσει το κοινό της επόμενης μέρας. 

Γιατί αυτή τη στιγμή μεγαλώνει ένα κοινό που δεν έχει ως δεύτερη φύση να πιάσει το τηλεκοντρόλ. Το κάνει περισσότερο λόγω του λεγόμενου Fear of Missing Out.

Οι σημερινοί 20άρηδες και οι επόμενοι τους θα γίνουν οι αυριανοί 40άρηδες. Άρα το σημαντικότερο κοινό των σταθμών, το 18-40, δεν θα αναζητά στην εγχώρια παραγωγή τις ανάγκες του για μυθοπλασία. Ήδη δεν το κάνει. 

Για ενημέρωση ούτε λόγος. Στη δική μου σκέψη λοιπόν, αυτή η φράση δείχνει τον δρόμο που έχουν οραματιστεί να ακολουθήσουν τα δύο κανάλια. Είτε συνεργαζόμενα είτε ως ένα.

Δημιουργία περιεχομένου που δεν θα αφήνει άλλο περιθώριο στο δυναμικότερο κοινό από το να ανοίξει την τηλεόραση. Ή ακόμα καλύτερα γι΄αυτούς, θα γκουγκλάρει Alpha web tv και θα δώσει νούμερα τηλεόρασης 2007 στο web tv. 

Αυτή τη στιγμή ο Alpha είναι κυρίαρχος στη μυθοπλασία με 4 σειρές που κάνουν από 22 μέχρι 30%. Αυτό το ποσοστό όμως δεν μεταφράζεται σε 7500.000-1.000.000 που μεταφραζόταν μια δεκαετία πριν. 

Είναι αρκετά μειωμένο. Κάπου στα 550 μέχρι 700 χιλιάρικα. Μια τέτοια πτώση μειώνει πολύ και την απαίτηση των εμπορικών τμημάτων για τη διαφημιστική πίτα.

Από την άλλη, τα τελευταία δύο χρόνια έχει δημιουργηθεί μια τάση. Μια τάση που κάπως αποπροσανατολίστηκε με προγράμματα τύπου Survivor 1 και Power of Love, αλλά υφίσταται. 

Η ψυχαγωγία πεθαίνει. Αυτή η ψυχαγωγία που έχουμε δει στην ελληνική τηλεόραση από το 2000 και μετά, πνέει τα λοίσθια. Μια ματιά στα νούμερα τηλεθέασης ψυχαγωγικών εκπομπών φέτος τα λέει όλα.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα πρωινά. Μέχρι το 2015 βλέπαμε ποσοστά από 25% και πάνω στο δυναμικό κοινό και στο γενικό. 

Τώρα το πιο επιτυχημένο, αυτό της Φαίης Σκορδά, κάνει με το ζόρι 20%, ενώ η Ελένη Μενεγάκη έχει πάψει να είναι βασίλισσα από το τέλος της σεζόν 15-16. Τα νούμερα της κινούνται στο 12-14%.

Στον αντίποδα φέτος η ενημέρωση ζει ένδοξες στιγμές με τις πρωινές ενημερωτικές να βλέπουν νούμερα της τάξης του 25-30%. Ο Γιώργος Αυτιάς για παράδειγμα βαράει 35άρια το Σαββατοκύριακο.

Όλα τα παραπάνω δείχνουν μια ανάγκη που κανείς δεν της έδωσε σημασία μέχρι σήμερα και φαίνεται πως θα της δοθεί από αυτή τη σύμπραξη, αν όχι συγχώνευση. 

Η μετάβαση στη νέα εποχή είναι από τις δεδομένες επιθυμίες της οικογένειας Βαρδινογιάννη. Μένει μόνο να δούμε πως θα πάρει σάρκα και οστά αυτή η επιθυμία. Με δύο σταθμούς ή με έναν; 

Στο κατόπι αυτών των υποθέσεων είναι και το τοπίο των τηλεοπτικών αδειών. Τον Σεπτέμβριο ανακοινώθηκαν οι 5 άδειες πανελλαδικής εμβέλειας. 

Κανείς όμως δεν ξέρει τι μπορεί να συμβεί στο μέλλον. Η συνεργασία των δύο σταθμών θα φέρει μια διασφάλιση ως προς αυτό.

Οι όποιες κινήσεις πάντως δεν θα γίνουν ούτε φέτος προφανώς ούτε και από τη νέα χρονιά. 

Πρώτα θα υπάρξει ένα αναγνωριστικό διάστημα, ώστε να μελετηθούν τα στοιχεία και να σιγουρευτεί η νέα διοίκηση για το πως πρέπει να κινηθεί. 

Η επόμενη δεκαετία πάντως θα βρει ένα αρκετά διαφοροποιημένο τηλεοπτικό τοπίο. Και σε ποσότητα, αλλά κυρίως και σε ποιότητα περιεχομένου!

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΔΗΜΟΣΊΕΥΣΗ ΣΧΟΛΊΟΥ
Τα σχόλια στό 07magazine men'sblogspot υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων είναι (αστική και ποινική) και βαρύνει τους σχολιαστές.