Τετάρτη 21 Μαρτίου 2018

Το Facebook αντιμετωπίζει μια υπαρξιακή κρίση

Το σκάνδαλο Cambridge Analytica έχει κάνει τεράστια ζημιά στο εμπορικό σήμα, σύμφωνα με πηγές της εταιρείας. 


Τώρα θα λάβει μια Herculean προσπάθεια για να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη του κοινού στη δέσμευση Facebook για την προστασία της ιδιωτικής ζωής και των δεδομένων, είπαν. Οι εξωτερικοί παρατηρητές πιστεύουν ότι η ρύθμιση έχει ξαφνικά γίνει πιο πιθανή, όμως ο Διευθύνων Σύμβουλος Mark Zuckerberg φαίνεται να λείπει από τη δράση.

Επισημαίνει επίσης ένα πρόβλημα που είναι ενσωματωμένο στο DNA της εταιρείας: Η επιχείρησή του είναι η εκμετάλλευση δεδομένων. Το Facebook κάνει χρήματα, μεταξύ άλλων, τη συγκομιδή των δεδομένων σας και την πώλησή τους σε προγραμματιστές εφαρμογών και διαφημιζόμενους. Η παρεμπόδιση αυτών των αγοραστών να διαβιβάσουν αυτά τα δεδομένα σε τρίτους με δευτερεύοντα κίνητρα μπορεί τελικά να είναι αδύνατη.

Πράγματι, η πιο ανησυχητική πτυχή της «παραβίασης» της Cambridge Analytica είναι ότι δεν ήταν παραβίαση καθόλου. Συνέβη σχεδόν εξ ολοκλήρου πάνω από το σκάφος και σύμφωνα με την πολιτική του Facebook.


Ο Aleksandr Kogan, καθηγητής του Πανεπιστημίου του Cambridge, είχε πρόσβαση στα δεδομένα περισσότερων από 50 εκατομμυρίων χρηστών του Facebook απλά δημιουργώντας μια έρευνα που συμπληρώθηκε από 270.000 άτομα. Το Facebook παρείχε το Kogan με τα δεδομένα όσων πήραν την έρευνα, καθώς και τα δεδομένα των φίλων τους. Σε μια δήλωση, το Facebook είπε: «Η Kogan απέκτησε πρόσβαση σε αυτές τις πληροφορίες με νόμιμο τρόπο και μέσα από τα σωστά κανάλια που διέπουν όλους τους προγραμματιστές στο Facebook την εποχή εκείνη».


Ο ένας κανόνας ο Kogan παραβίασε, σύμφωνα με το Facebook, τη διαβίβαση των δεδομένων χρήστη σε τρίτα μέρη, συμπεριλαμβανομένης της Cambridge Analytica, της εταιρείας πολιτικών δεδομένων που ίδρυσε ο πρώην βοηθός του Trump Steve Bannon και ο συντηρητικός δωρητής Robert Mercer.


Αλλά ακόμη και οι πηγές του Facebook αναγνώρισαν στο CNN ότι είναι αδύνατο να παρακολουθήσουν εντελώς ό, τι οι προγραμματιστές και οι διαφημιστές κάνουν με τα δεδομένα όταν βρίσκονται στα χέρια τους. Είναι σαν να πουλάτε τσιγάρα σε κάποιον και να τους λέτε να μην μοιράζονται τα τσιγάρα με τους φίλους τους.

Τα όρια της δυνατότητας του Facebook να επιβάλει τη συμμόρφωση με τη χρήση δεδομένων υπογραμμίστηκαν από την ίδια την απάντηση του Facebook στην παραβίαση του Kogan. Το Facebook λέει ότι έμαθε για την παραβίαση του Kogan το 2015 και στη συνέχεια διαβεβαίωσε όλα τα μέρη ότι τα δεδομένα είχαν καταστραφεί. Αλλά το Facebook λέει επίσης ότι έμαθε πριν από λίγες ημέρες ότι "όλα τα δεδομένα δεν διαγράφηκαν".

Σε δήλωσή του, ο γενικός σύμβουλος του Facebook, Paul Grewal, δήλωσε ότι "η προστασία των πληροφοριών των ανθρώπων είναι στην καρδιά όλων όσων κάνουμε". Αυτό μπορεί να είναι ένα σκληρό επιχείρημα για το κοινό να δεχτεί δεδομένου ότι οι επιχειρήσεις του Facebook παρέχουν πληροφορίες στους ανθρώπους σε εξωτερικά κόμματα των οποίων οι απώτεροι στόχοι είναι άγνωστοι.

Το Facebook λέει ότι ξεκινώντας από το 2014 έδωσε στους χρήστες μεγαλύτερο έλεγχο σε ποια μέρη των πληροφοριών τους μοιράζονται οι προγραμματιστές εφαρμογών και οι διαφημιζόμενοι. Αναφέρει επίσης ότι έχει βελτιώσει τη διαδικασία αναθεώρησης εφαρμογών ώστε να απαιτήσει από τους προγραμματιστές να «δικαιολογήσουν τα δεδομένα που θέλουν να συλλέξουν και πώς θα τα χρησιμοποιήσουν - προτού τους επιτρέψει να ζητήσουν ακόμη και από τους ανθρώπους».

Παρόλα αυτά, οι πηγές μέσα στο Facebook αναγνωρίζουν ότι τέτοια μέτρα δεν μπορούν να εγγυηθούν ότι μερικοί άνθρωποι δεν θα επιτύχουν στην εξόρυξη δεδομένων Facebook και στη μετάδοσή τους σε τρίτους.

Στο Καπιτώλιο, η συζήτηση για τη ρύθμιση αυξάνεται εντονότερα. Οι νομοθέτες που επιδιώκουν αυστηρότερους περιορισμούς στις μεγάλες τεχνολογίες αισθάνονται ακόμα πιο ενθουσιασμένοι από ό, τι έκαναν μετά από αποκαλύψεις σχετικά με τη ρωσική ανάδραση στις εκλογές του 2016, σύμφωνα με πηγή στο Καπιτώλιο Hill στο CNN.

Η δημοκρατική γερουσιαστής Amy Klobuchar κάλεσε τον Ζούκερμπεργκ να εμφανιστεί ενώπιον της Επιτροπής Δικαστικής Επιτροπής της Γερουσίας, στην οποία υπηρετεί, να εξηγήσει "τι ήξερε το Facebook για την κατάχρηση δεδομένων από 50 εκατομμύρια Αμερικανούς προκειμένου να στοχεύσει πολιτική διαφήμιση και να χειραγωγήσει τους ψηφοφόρους".

Εν τω μεταξύ, ο Zuckerberg και η υπόλοιπη ηγεσία του Facebook μοιάζουν εμφανώς απούσα. Ούτε ο CEO του Facebook ούτε ο ανώτερος αναπληρωτής του, Sheryl Sandberg, έχουν σχολιάσει δημοσίως το ζήτημα. Έχουν αφήσει αυτό το καθήκον στον Grewal, δικηγόρο. Κανείς δεν παρείχε επαρκή εξήγηση για το γιατί το Facebook δεν αποκάλυψε την παραβίαση του Kogan στα περισσότερα από 50 εκατομμύρια χρήστες που επηρεάστηκαν όταν η εταιρεία το έμαθε για πρώτη φορά το 2015.

"Διεξάγουμε μια ολοκληρωμένη εσωτερική και εξωτερική ανασκόπηση και προσπαθούμε να προσδιορίσουμε την ακρίβεια των ισχυρισμών ότι τα εν λόγω δεδομένα του Facebook εξακολουθούν να υπάρχουν. Αυτή είναι η εστία μας, καθώς έχουμε δεσμευτεί να επιβάλουμε με αποφασιστικότητα τις πολιτικές μας για την προστασία των πληροφοριών των ανθρώπων" Δήλωσε ο Grewal σε δήλωσή του την Κυριακή.

Όλα αυτά έρχονται καθώς το Facebook λαμβάνει ήδη ερωτήσεις σχετικά με τη μακροπρόθεσμη έκκληση της πλατφόρμας του, τουλάχιστον στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο αριθμός των καθημερινών ενεργών χρηστών στις Ηνωμένες Πολιτείες - ένα επιβλητικό 184 εκατομμύρια - μειώθηκε για πρώτη φορά το τελευταίο τρίμηνο. Το Facebook έχασε επίσης 2,8 εκατομμύρια χρήστες ηλικίας κάτω των 25 ετών πέρυσι και πρόκειται να χάσει άλλα 2 εκατομμύρια φέτος, σύμφωνα με το eMarketer.

Το σκάνδαλο Cambridge Analytica είναι πιθανό να επιταχύνει την απογοήτευση του χρήστη με το δίκτυο, οι πηγές μέσα στο Facebook αναγνωρίζονται. Το Facebook θεωρείται ολοένα και περισσότερο ως πλατφόρμα ευάλωτη στη χειραγώγηση από πολιτικές ομάδες, ξένες κυβερνήσεις ή χειρότερα.

Τελικά, όμως, ο πραγματικός ένοχος στα μάτια του αμερικανικού κοινού μπορεί να μην είναι η Cambridge Analytica ή οι Ρώσοι, αλλά μάλλον το ίδιο το Facebook.

CNNMoney (Λος Άντζελες)
Πρώτη έκδοση στις 19 Μαρτίου 2018: 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΔΗΜΟΣΊΕΥΣΗ ΣΧΟΛΊΟΥ
Τα σχόλια στό 07magazine men'sblogspot υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων είναι (αστική και ποινική) και βαρύνει τους σχολιαστές.