Άποψη της θάλασσας του λιμανιού του HONG KONG
Οι Αμερικανικές εταιρείες εγκαταλείπουν σταδιακά την Ευρωπαϊκή αγορά, ενώ οι Κινέζοι την καταλαμβάνουν όλο και περισσότερο.
Οι άμεσες επενδύσεις από την Κίνα προς τις χώρες της ΕΕ υπερβαίνουν κατά πολύ τα 100 δισ. δολάρια, πολλές βασικές υποδομές - κυρίως λιμενικές εγκαταστάσεις - έχουν αποκτήσει νέους ιδιοκτήτες τα τελευταία χρόνια. Γιατί συμβαίνει αυτό και που μπορεί να οδηγήσει, - αναφέρεται στο υλικό του RIA Novosti.
Κρατικές σημαίες της ΛΔΚ και του Χονγκ Κονγκ. Φωτογραφία αρχείου
Δεκαοκτώ μήνες πριν, η COSCO Shipping, μέρος μιας ομάδας εταιρειών από την Κίνα και το Χονγκ Κονγκ COSCO Group Ltd., απέκτησε για 280.500.000 ευρώ, το 51 τοις εκατό του Ελληνικού λιμένα του Πειραιά. Στο διαγωνισμό για αυτή τη συμφωνία, οι Κινέζοι ξεπέρασαν πέντε ανταγωνιστές, συμπεριλαμβανομένου του Αμερικανικού επενδυτικού χαρτοφυλακίου Cartesian Capital Group, το οποίο θεωρείτο το πιο σίγουρο . Η Ελληνική κυβέρνηση προτίμησε όχι τον επαγγελματία διαχειριστή περιουσιακών στοιχείων, αλλά τον ιδιοκτήτη του τέταρτου μεγαλύτερου στόλου εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο. Ο νέος διευθύνων σύμβουλος του λιμανιού Fu Cheng Qiu υποσχέθηκε να το μετατρέψει σε ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα εμπορευματοκιβωτίων και την Ελλάδα σε έναν ισχυρό κόμβο μεταφόρτωσης μεταξύ της Ασίας και της Ανατολικής Ευρώπης.
Το 2017 COSCO αγόρασε για € 200 εκατ μερίδια ελέγχου στο Ισπανικό λιμάνι εκμετάλλευσης Noatum Port Holdings, για $ 42 εκατομμύρια (από την Δανική εταιρεία Maersk) – το 100 τοις εκατό των μετοχών του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στο βελγικό λιμάνι Zeebrugge. Νωρίτερα "η θυγατρική " εταιρεία COSCO Pacific Ltd. απέκτησε[1] το 35% του τερματικού Euromax στο Ρότερνταμ.
Αλλά το δυνατότερο ήταν μια συμφωνία με μια άλλη κινεζική κοινοπραξία - CCCC, η οποία κέρδισε το διαγωνισμό ιδεών για το δικαίωμα να χτίσει ένα νέο τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων σε ένα από τα παλαιότερα λιμάνι της Ευρώπης στο Αμβούργο. Μεταξύ των μετόχων της κοινοπραξίας, η οποία κατέχει, ιδίως, τον μεγαλύτερο κατασκευαστή γερανογεφύρων ZPMC στον κόσμο, είναι ο πλουσιότερος Κινέζος πολίτης Jack Ma, ιδιοκτήτης της Alibaba. Ένας νέος σταθμός βαθέων υδάτων θα μπορεί να εξυπηρετεί τα μεγαλύτερα σύγχρονα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
«Σε όλες αυτές τις συμφωνίες των Κινέζων ανταγωνιστές ήταν οι εταιρείες με Αμερικανικά κεφάλαια και αποδεικνύει ότι οι Ευρωπαίοι ιδιοκτήτες του σήμερα είναι πιο πρόθυμοι να εγκαταλείψουν τους Αμερικανούς επενδυτές της αγοράς για τους επενδυτές από την Κίνα.», - λέει ο πρόεδρος του Κέντρου Στρατηγικών Επικοινωνιών Ντμίτρι Abzalov.
Οι Κινέζοι επιχειρηματίες αγοράζουν στην Ευρώπη όχι μόνο θαλάσσια λιμάνια αλλά και άλλες εγκαταστάσεις υποδομής. Στην ίδια Ελλάδα απέκτησαν ελέγχουσα συμμετοχή στην Εθνική Ενεργειακή Επιχείρηση, τον κύριο φορέα παροχής ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η China Investment Corporation έχει αγοράσει το 10 τοις εκατό του αεροδρομίου Heathrow, ο κατασκευαστικός όμιλος του Πεκίνου κέρδισε το δικαίωμα να συμμετάσχει στην κατασκευή του πρώτου Βρετανικού «το αεροδρόμιο της πόλης» του Μάντσεστερ και η Κίνα Harbor Engineering Company κατασκευάζει ένα παλιρροϊκό σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην κομητεία του Swansea. Η ChenChina Corporation απέκτησε πέρυσι την Ελβετική αγροχημική ομάδα Sygenta, και αυτή η συμφωνία – είναι το μεγαλύτερο παράδειγμα στην ιστορία της απορρόφησης των Ευρωπαϊκών επιχειρήσεων από τις Κινέζικες επιχειρήσεις.
Η Αμερική αφήνει την Αγγλία
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία[2] του Ινστιτούτου Μελέτης της Κίνας (MERICS) [3]του Βερολίνου, οι άμεσες Κινεζικές επενδύσεις στην Ευρωπαϊκή οικονομία αυξήθηκαν από 1,6 δισ. Ευρώ το 2010 σε 35 δισ. το 2016 - δηλαδή 22 φορές περισσότερο. Μόνο το 2016, σχεδόν τριπλασιάστηκαν, ξεπερνώντας το σύνολο για τα 16 χρόνια 100 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ο Πρόεδρος της Ρωσικής Ομοσπονδίας Βλαντιμίρ Πούτιν κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου προς τα Ρωσικά ΜΜΕ μετά τη συμμετοχή στο Διεθνές Φόρουμ “Μια ζώνη ένας δρόμος”. 15 Μαΐου 2017
Το 2016, οι Κινέζοι απέκτησαν 309 Ευρωπαϊκές εταιρείες ή ένα μερίδιο από αυτές. Περισσότερα κινεζικά χρήματα επενδύονται στο Ηνωμένο Βασίλειο (23%), τη Γερμανία (19%), την Ιταλία (13%), τη Γαλλία (11%) και τη Φινλανδία (7%). Ωστόσο, τα τελευταία επτά χρόνια η δομή των επενδύσεων άλλαξε σημαντικά: πολύ περισσότερα χρήματα οι επιχειρήσεις της ΛΔΚ άρχισαν να επενδύουν στην υποδομή μεταφορών, στην ακίνητη περιουσία, στη μηχανική και την αυτοκινητοβιομηχανία.
Οι άμεσες επενδύσεις από τις ΗΠΑ προς τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αυξάνονται με πολύ βραδύτερο ρυθμό και σε άλλα χρόνια καθόλου και σε άλλα μειώνονται. Για παράδειγμα, το 2012 - περισσότερο από το ήμισυ τοις εκατό, κάτω από το σήμα των 100 δισ. Ευρώ. Το επόμενο έτος – άλλο ένα 2 τοις εκατό.
«Η Κίνα επεκτείνει ενεργά την παρουσία της στην Ευρώπη
Αυτή η τάση μπορεί να μην είναι πολύ αισθητή, λόγω της συνεχιζόμενης υψηλής υπεροχή των Αμερικανών επενδυτών, αλλά είναι σίγουρα εκεί ,» - λέει ο καθηγητής της Σχολής Παγκόσμιας Οικονομίας και Διεθνών Υποθέσεων της HSE Alexey Portansky.
Οι Κινεζικές επιχειρήσεις έρχονται στην Ευρώπη από το πουθενά - συχνά αποχωρούν οι Αμερικανοί. Έτσι, τα τελευταία χρόνια μειώνουν σταδιακά τη δραστηριότητα στις εταιρείες της Γηραιάς Ηπείρου όπως η Microsoft, η Apple, η Google, η Alphabet, το Facebook, η Amazon και άλλες. Οι λόγοι οφείλονται στην ενίσχυση των φορολογικών πολιτικών των Βρυξελλών και, σε ορισμένες περιπτώσεις, στην άμεση εξώθηση τους από την Ευρωπαϊκή αγορά.
Σε ορισμένες χώρες, ξεκίνησε μια καμπάνια για την αποτυχία των κρατικών φορέων από το λογισμικό της Microsoft υπέρ της ανοικτής πηγής. Για παράδειγμα, η Γαλλική εθνική χωροφυλακή έχει αλλάξει στους υπολογιστές της που εργάζονταν με MS Windows σε ένα ειδικά προσαρμοσμένο λειτουργικό σύστημα της Linux. Σύμφωνα με τους κρατικούς αξιωματούχους, Η εθνική ασφάλεια είναι ασυμβίβαστη με το μονοπώλιο ξένων εταιρειών στο προϊόν λογισμικού.
Έτσι οι κινεζικές εταιρείες πληροφορικής θριαμβεύουν σε ολόκληρη την Ευρώπη. Η πιο ενεργή Huawei, αναπτύσσοντας σημαντικά και συνεχίζοντας να αυξάνει τις πωλήσεις των συσκευών τους στις ευρωπαϊκές χώρες.
Το Γραφείο της Huawei στο Πεκίνο
Ένα άλλο παράδειγμα είναι η απόσυρση από την Ευρώπη του μεγαλύτερου Αμερικανικού λιανοπωλητή ηλεκτρονικών ειδών ευρείας κατανάλωσης Best Buy. Η εταιρεία εγκατέλειψε σχέδια για την κατασκευή ενός δικτύου υπεραγορών και αποχώρησε από τη συνεργασία με την ευρωπαϊκή εταιρεία Carphone Warehouse, πουλώντας το μερίδιό της πενήντα τοις εκατό αξίας 775 εκατομμυρίων δολαρίων. Σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Best Buy Hubert Joly, αυτό θα "απλοποιήσει την επιχείρηση και θα βελτιώσει την οικονομική της απόδοση".
Το κινέζικο Ραπανάκι είναι πιο νόστιμο από το Αμερικάνικο ραπανάκι
Οι ειδικοί τονίζουν ότι την επέκταση της Κίνας στην Ευρωπαϊκή αγορά διεγείρει η προστατευτική πολιτική της σημερινής διοίκησης των ΗΠΑ. Τέτοιου είδους βήματα, του Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών Donald Trump, όπως η έξοδος από την εταιρική σχέση TRANS-Pacific (TPP) και της συμφωνίας του Παρισιού για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, θα οδηγήσουν όχι μόνο στη μείωση της Αμερικανικής συμμετοχής στον δυτικό κόσμο αλλά και θα διασφαλίσουν ότι τον ρόλο της Ουάσιγκτον σε αυτά τα θέματα αναλαμβάνει αμέσως το Πεκίνο.
Ο Υπουργός Οικονομίας της Γαλλίας Bruno Le Mare. Φωτογραφία αρχείου
"Όταν το καλοκαίρι του περασμένου έτους οι Ηνωμένες Πολιτείες δήλωσαν ότι αποχωρούν από τη συμφωνία του Παρισιού, οι υπόλοιπες χώρες διεξήγαγαν συνομιλίες σχετικά με τον ορισμό κοινής θέσης επί του θέματος. Το αποτέλεσμα ήταν ότι η συμφωνία εξακολουθεί να λειτουργεί, αλλά χωρίς τις Ηνωμένες Πολιτείες. Το μεγαλύτερο και σημαντικότερο κομμάτι είναι πλέον η Κίνα "- υπενθυμίζει ο Ντμίτρι Αμπάλλοφ.
Η πολιτική της «επιστροφής της Μεγάλης Αμερικής» έξω από τις Ηνωμένες Πολιτείες στρέφεται σήμερα στον προστατευτισμό, στον απομονωτισμό, στη μείωση της Αμερικανικής συμμετοχής στα σχέδια και στις επαφές που αναπτύχθηκαν γρήγορα υπό τον Μπαράκ Ομπάμα, λέει ο Αλεξέι Πορτάνσκι. Και αυτό αναπόφευκτα οδηγεί στην εμφάνιση της Κίνας στην παγκόσμια σκηνή.
Ένας συμμετέχων στη διαδήλωση κατά της απόφασης του Προέδρου Donald Trump σχετικά με την απόσυρση των ΗΠΑ από τη Συμφωνία των Παρισίων. 1η Ιουνίου 2017
"Η απόσυρση των Ηνωμένων Πολιτειών από το ΤΤP μπορεί να λεχθεί ότι έδωσε ζωή σε μια άλλη παγκόσμια συμφωνία - την Περιφερειακή Συνολική Οικονομική Συνεργασία (VREP), η οποία υποστηρίζει το Πεκίνο, όπου ο ρόλος της Κίνας θα είναι πολύ ορατός", λέει ο Alexei Portansky.
Η συμφωνία VREP είναι πιθανό να υπογραφεί φέτος. Παράλληλα, το Πεκίνο ενίσχυσε την υλοποίηση ενός άλλου μεγάλου έργου - τη δημιουργία ζώνης ελευθέρων συναλλαγών της περιοχής Ασίας-Ειρηνικού.
Ο προστατευτισμός της Ουάσιγκτον εξαλείφει την Αμερική από τις παγκόσμιες κοινές πρωτοβουλίες και δημιουργεί αδιάκριτα τις προϋποθέσεις για την αυτοαπομόνωσή της. Ο προστατευτισμός του Πεκίνου μέχρι στιγμής δίνει άμεσα αντίθετα αποτελέσματα. Αυτός ο προστατευτισμός συνίσταται στο γεγονός ότι σχεδόν όλες οι κινεζικές επιχειρήσεις απολαμβάνουν κρατική στήριξη, η οποία αντιβαίνει τόσο στους κανόνες του ΠΟΕ όσο και στους κανόνες της ΕΕ. Ωστόσο, είναι προτιμότερο να κλείνουν τα μάτια για αυτό στον κόσμο και, ειδικότερα, στην Ευρώπη.
Ας σημειωθεί ότι η ίδια η ΛΔΚ είναι εξαιρετικά απρόθυμη να αφήσει ξένες εταιρείες στην επικράτειά της και συχνά τις αναγκάζει να εγκαταλείψουν τη χώρα. Για το σκοπό αυτό, χρησιμοποιούνται διάφοροι διοικητικοί μοχλοί, μεταξύ των οποίων και αυτό: σε όλες τις ξένες αποστολές, συμπεριλαμβανομένων των δυτικών, στην Κίνα τους επιβάλλουν επιμόνως την ίδρυση πρωτογενών οργανώσεων του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας. Αλλά ακόμη και αυτό δεν είναι σε θέση να αποδυναμώσει στα μάτια της Ευρώπης την ελκυστικότητα των κινεζικών επενδύσεων - είναι πολλά τα χρήματα, τα οποία η Ουράνια Αυτοκρατορία επενδύει άμεσα σε πολλά υποσχόμενα σχέδια μεγάλης κλίμακας.
οι επενδύσεις της Κίνας στην Ευρώπη
ΑΝΑΦΟΡΕΣ
http://www.ect.nl/en/content/europe-container-terminals-forms-strategic-alliance-cosco-pacific-euromax
https://www.merics.org/en/about-us/programs/ecpu/etnc/chinese-investment-in-europe
https://www.merics.org/
https://ria.ru/
Vladimir Ardaev, αρθρογράφος του RIA Novosti
πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΔΗΜΟΣΊΕΥΣΗ ΣΧΟΛΊΟΥ
Τα σχόλια στό 07magazine men'sblogspot υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων είναι (αστική και ποινική) και βαρύνει τους σχολιαστές.