Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος η Κέρκυρα προσελκύει χιλιάδες επισκέπτες από κάθε γωνιά της Ελλάδας για τις ημέρες του Πάσχα.
Οι ιδιαίτερες παραδόσεις του νησιού τις Άγιες αυτές ημέρες αποτελούν πόλο έλξης για τουρίστες τόσο από το εσωτερικό όσο και από το εξωτερικό. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι και φέτος η πληρότητα των ξενοδοχείων της φτάνει στο αποκορύφωμά της.
Η «νύφη του Ιονίου» όπως ονομάζεται η Κέρκυρα, έχει ήδη αλλάξει χρώμα και όψη καθώς τα εκατοντάδες φανάρια της πόλης "ντύθηκαν" στο πενθιμο μοβ, ενώ στο Παλαιό Φρούριο ο Σταυρός είναι ευδιάκριτος ακόμη και από τα παράλια της Αλβανίας συμβολίζοντας την εβδομάδα των παθών του Κυρίου.
Σήμερα στην Κέρκυρα με την πρώτη καμπάνα της εκκλησίας, τα αυγά βάφονται κόκκινα, σύμβολο ανανέωσης της ζωής και της φύσης. Από νωρίς το πρωί ξεκινούν οι πολύωρες πρόβες από τις μπάντες στην Πιάτσα Πίνια, ενώ το βράδυ γίνεται η Ακολουθία των Αγίων Παθών με την ανάγνωση των Δώδεκα Ευαγγελίων.
Ωστόσο το βράδυ, στο Duomo, στον Καθεδρικό Ναό των Καθολικών, λαμβάνει χώρα η Τελετή του Νιπτήρα, της αναπαράστασης δηλαδή της νίψεως των ποδών των Αποστόλων από τον Κύριο, όπου ο Αρχιεπίσκοπος των Καθολικών, πλένει τα πόδια 12 πιστών.
Όπως αναφέρει ο φιλόλογος – Ιστορικός, Γιώργος Γαστεράτος, «το θρησκευτικό αυτό έθιμο αναβιώνει στην Κέρκυρα από την βυζαντινή εποχή. Η Κέρκυρα, αναπόσπαστο τμήμα της βυζαντινής αυτοκρατορίας άλλοτε, διατήρησε έθιμα και τελετές, που έχουν από καιρό ξεχαστεί στην υπόλοιπη Ελλάδα λόγω της αδυσώπητης τουρκοκρατίας, την οποία, τύχη αγαθή, το νησί μας απέφυγε. Τα έθιμα και οι τελετές της Κέρκυρας, λοιπόν, έλκουν την καταγωγή τους στο σεπτό κέντρο της αυτοκρατορίας, την Πόλη, είτε προήλθαν απευθείας είτε μέσω της προσφιλούς της «κόρης» Βενετίας ή, ακόμη, από όσους στα χρόνια της άλωσης βρήκαν καταφύγιο στο φιλόξενο μέρος της Κέρκυρας».
Η παράδοση αυτή των βυζαντινών μυστηρίων, όπως και πολλές άλλες, ήταν γνωστή και στην Κέρκυρα. Όπως αναφέρεται, ο Μέγας Πρωτοπαπάς Αναστάσιος Αυλωνίτης (1693 – 1715) αναφερόμενος στην τελετή του Ιερού Νιπτήρος την ονομάζει ακριβώς «mistero» δηλαδή μυστήριο στα ιταλικά. Έτσι τα διαφοροποιεί από τα κατεξοχήν μυστήρια της Εκκλησίας, τα οποία θα ονόμαζε προφανώς sacramenti. Παλιότερα η τελετή του Ιερού Νιπτήρος, γινόταν και στα χωριά, όπου έδρευαν οι πρωτοπαπάδες της υπαίθρου, ενώ το έθιμο αυτό, όπως συνέβη και με άλλα στην Κέρκυρα, διατηρήθηκε καθ’ όλη τη διάρκεια της Ενετοκρατίας.
Καταργήθηκε με την κατάλυσή της. Απόπειρα να επαναληφθεί η τελετή έγινε λίγο αργότερα, το 1816, επί Τοποτηρητού Χρυσάνθου Κεφαλά, ο οποίος απέστειλε σχετική επιστολή προς τον ευρισκόμενο τότε στην Κέρκυρα και μετέπειτα Τοποτηρητή Μακάριο, πρώην επίσκοπο Ρωγών, στην οποία του αναθέτει τελικά η τέλεση του Ιερού Νιπτήρος. Η τελετή θα λάβει χώρα, στις 8.30 το βράδυ, την Καθολική Μητρόπολη, των Αγίων Ιακώβου και Χριστοφόρου, στην Πλατεία Δημαρχείου, όπου, όπως ορίζει το τελετουργικό, ο νυν Αρχιεπίσκοπος των Καθολικών Ιωάννης Σπιντέρης, θα πλύνει τα πόδια 12 πιστών.
Το ίδιο θρησκευτικό έθιμο γίνεται και στους ορθοδόξους, στην ιερά μονή του Αγίου Ιωάννη του Ευαγγελιστή στην Πάτμο και στο Πατριαρχείο των Ιεροσολύμων.
Οι ιδιαίτερες παραδόσεις του νησιού τις Άγιες αυτές ημέρες αποτελούν πόλο έλξης για τουρίστες τόσο από το εσωτερικό όσο και από το εξωτερικό. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι και φέτος η πληρότητα των ξενοδοχείων της φτάνει στο αποκορύφωμά της.
Η «νύφη του Ιονίου» όπως ονομάζεται η Κέρκυρα, έχει ήδη αλλάξει χρώμα και όψη καθώς τα εκατοντάδες φανάρια της πόλης "ντύθηκαν" στο πενθιμο μοβ, ενώ στο Παλαιό Φρούριο ο Σταυρός είναι ευδιάκριτος ακόμη και από τα παράλια της Αλβανίας συμβολίζοντας την εβδομάδα των παθών του Κυρίου.
Σήμερα στην Κέρκυρα με την πρώτη καμπάνα της εκκλησίας, τα αυγά βάφονται κόκκινα, σύμβολο ανανέωσης της ζωής και της φύσης. Από νωρίς το πρωί ξεκινούν οι πολύωρες πρόβες από τις μπάντες στην Πιάτσα Πίνια, ενώ το βράδυ γίνεται η Ακολουθία των Αγίων Παθών με την ανάγνωση των Δώδεκα Ευαγγελίων.
Ωστόσο το βράδυ, στο Duomo, στον Καθεδρικό Ναό των Καθολικών, λαμβάνει χώρα η Τελετή του Νιπτήρα, της αναπαράστασης δηλαδή της νίψεως των ποδών των Αποστόλων από τον Κύριο, όπου ο Αρχιεπίσκοπος των Καθολικών, πλένει τα πόδια 12 πιστών.
Όπως αναφέρει ο φιλόλογος – Ιστορικός, Γιώργος Γαστεράτος, «το θρησκευτικό αυτό έθιμο αναβιώνει στην Κέρκυρα από την βυζαντινή εποχή. Η Κέρκυρα, αναπόσπαστο τμήμα της βυζαντινής αυτοκρατορίας άλλοτε, διατήρησε έθιμα και τελετές, που έχουν από καιρό ξεχαστεί στην υπόλοιπη Ελλάδα λόγω της αδυσώπητης τουρκοκρατίας, την οποία, τύχη αγαθή, το νησί μας απέφυγε. Τα έθιμα και οι τελετές της Κέρκυρας, λοιπόν, έλκουν την καταγωγή τους στο σεπτό κέντρο της αυτοκρατορίας, την Πόλη, είτε προήλθαν απευθείας είτε μέσω της προσφιλούς της «κόρης» Βενετίας ή, ακόμη, από όσους στα χρόνια της άλωσης βρήκαν καταφύγιο στο φιλόξενο μέρος της Κέρκυρας».
Η παράδοση αυτή των βυζαντινών μυστηρίων, όπως και πολλές άλλες, ήταν γνωστή και στην Κέρκυρα. Όπως αναφέρεται, ο Μέγας Πρωτοπαπάς Αναστάσιος Αυλωνίτης (1693 – 1715) αναφερόμενος στην τελετή του Ιερού Νιπτήρος την ονομάζει ακριβώς «mistero» δηλαδή μυστήριο στα ιταλικά. Έτσι τα διαφοροποιεί από τα κατεξοχήν μυστήρια της Εκκλησίας, τα οποία θα ονόμαζε προφανώς sacramenti. Παλιότερα η τελετή του Ιερού Νιπτήρος, γινόταν και στα χωριά, όπου έδρευαν οι πρωτοπαπάδες της υπαίθρου, ενώ το έθιμο αυτό, όπως συνέβη και με άλλα στην Κέρκυρα, διατηρήθηκε καθ’ όλη τη διάρκεια της Ενετοκρατίας.
Καταργήθηκε με την κατάλυσή της. Απόπειρα να επαναληφθεί η τελετή έγινε λίγο αργότερα, το 1816, επί Τοποτηρητού Χρυσάνθου Κεφαλά, ο οποίος απέστειλε σχετική επιστολή προς τον ευρισκόμενο τότε στην Κέρκυρα και μετέπειτα Τοποτηρητή Μακάριο, πρώην επίσκοπο Ρωγών, στην οποία του αναθέτει τελικά η τέλεση του Ιερού Νιπτήρος. Η τελετή θα λάβει χώρα, στις 8.30 το βράδυ, την Καθολική Μητρόπολη, των Αγίων Ιακώβου και Χριστοφόρου, στην Πλατεία Δημαρχείου, όπου, όπως ορίζει το τελετουργικό, ο νυν Αρχιεπίσκοπος των Καθολικών Ιωάννης Σπιντέρης, θα πλύνει τα πόδια 12 πιστών.
Το ίδιο θρησκευτικό έθιμο γίνεται και στους ορθοδόξους, στην ιερά μονή του Αγίου Ιωάννη του Ευαγγελιστή στην Πάτμο και στο Πατριαρχείο των Ιεροσολύμων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΔΗΜΟΣΊΕΥΣΗ ΣΧΟΛΊΟΥ
Τα σχόλια στό 07magazine men'sblogspot υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων είναι (αστική και ποινική) και βαρύνει τους σχολιαστές.