Κυριακή 12 Ιανουαρίου 2014

Το κόλπο γκρόσο του Λιβανού κάτω από την μύτη του «Peter G»


Ο ακριβοθώρητος Ελληνας εφοπλιστής της Γενεύης, αντιπρόεδρος της θρυλικής Aston Martin Lagonda Ltd 
και από τους μεγαλύτερους συλλέκτες αυτοκινήτων, γνωστός στην Ελλάδα από τα ιπτάμενα δελφίνια και τη ναυτιλιακή Ceres, προχωρά σε εξαγορά-μαμούθ μαζί με τους Γάλλους συνεταίρους του, την οικογένεια Saverys, ενώ κρυφοκοιτάζει τα ελληνικά κοιτάσματα φυσικού αερίου.

Ετσι κανείς φέτος δεν έκανε γιορτές στο αρχηγείο της Euronav, μιας από τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις που ελέγχει ο Πέτρος Γ. Λιβανός μαζί με τους μεγαλομετόχους συνεταίρους του Γάλλους εφοπλιστές. Ολοι εργάζονταν νυχθημερόν με στόχο την πραγματοποίηση ενός από τα μεγαλύτερα deals στην ποντοπόρο της τελευταίας δεκαετίας: την εξαγορά 15 γιγάντιων δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου της Maersk, έναντι ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων!
Το 37μετρο αγωνιστικό ιστιοπλοϊκό «Mariquita» (CI Class) που έχει γράψει ιστορία στο America's Cup

Η μυστικότητα και η ταχύτητα με την οποία κινήθηκαν τα στελέχη του Λιβανού και των συνεταίρων του ήταν παραδειγματικές. Ενώ ο Πητ Γεωργιόπουλος με σύμμαχο το αμερικανικό γιγαντιαίο επενδυτικό κεφαλαίο Oaktree Capital ετοίμαζε αυτό το deal από το καλοκαίρι και όλοι στην αγορά το θεωρούσαν κλεισμένο, το 2014 βρήκε τον στόλο της Maersk στην αγκαλιά της Euronav, καθιστώντας την έτσι τη μεγαλύτερη ανεξάρτητη διαχειρίστρια πολύ μεγάλων τάνκερ (VLCC, όπως αποκαλούνται στην αγορά), σε μια συγκυρία που οι ναύλοι τους ανακάμπτουν ξεπερνώντας τα 40.000 δολάρια την ημέρα, επίπεδα διπλάσια από αυτά προ δωδεκαμήνου.

O Πητ Γεωργιόπουλος με την σύζυγο του και πρώην μοντέλο Kara Young
Η Euronav έχει ήδη στόλο 36 μεγάλων και πολύ μεγάλων δεξαμενόπλοιων και θα ξεπεράσει τα 50 με τη συμφωνία. Κλειδί για την επιλογή της από τους Δανούς πωλητές (δίνουν τα τάνκερ για να χρηματοδοτήσουν την κλυδωνιζόμενη ναυτιλιακή ναυαρχίδα τους που είναι τα εμπορευματοκιβώτια) ήταν βέβαια η δυνατότητά της να βρει τα χρήματα, κάτι που φαίνεται ότι δεν ήταν τόσο εύκολο για τον έτερο διεκδικητή Πητ Γεωργιόπουλο...

Ο Πέτρος Γ. Λιβανός (δεξιά) σε ηλικία μόλις 27 ετών και ο εκλιπών Βρετανός βιομήχανος Malcolm Victor Gauntlett, οι οποίοι διέσωσαν το 1983 την Aston Martin, χαιρετούν τον πρίγκιπα Μιχαήλ του Κεντ, πρώτο ξάδελφο της βασίλισσας Ελισάβετ

Ο εφοπλιστής-σταρ Γεωργιόπουλος είδε έτσι τον στόλο με τον οποίο σχεδίαζε να υλοποιήσει το μεγάλο comeback της General Maritime Corporation να φεύγει κάτω από τη μύτη του. Ο Peter G, όπως έγινε γνωστός στη Wall Street και είναι ένας από τους high profile επιχειρηματίες του κλάδου. Εκτός από την General Maritime Corporation, που το 2011 χρεοκόπησε και οι μετοχές της πέρασαν στην Oaktree που τον διέσωσε ύστερα από κούρεμα των πιστωτών του, ασκεί καθήκοντα προέδρου του διοικητικού συμβουλίου και στην Aegean Marine Petroleum -συμφερόντων του Δημήτρη Μελισσανίδη-, ενώ ελέγχει επίσης την Genco Shipping & Trading, αλλά και την Baltic Trading.


Αξίζει να αναφερθεί πως ο Γεωργιόπουλος (τρείς φορές την προηγούμενη δεκαετία) αγόρασε μεγάλο αριθμό πλοίων του Θόδωρου Αγγελόπουλου αντί τεράστιων ποσών που εξασφάλισε με δάνεια, τα οποία την τελευταία φορά δεν μπόρεσε να αποπληρώσει. Είναι παντρεμένος από το 2005 με το πρώην top model Kara Young και ζει με τα δυο του παιδιά στη Νέα Υόρκη, ενώ κάνει παρέα με όλη την αφρόκρεμα του «μεγάλου μήλου».,

Στον αντίποδα, ο Πήτερ Γ. Λιβανός του μοιάζει μόνο στο... μικρό όνομα. Η επί δεκαετίες στιβαρή παρουσία του στην αγορά μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου αλλά και στα τάνκερ και τα φορτηγά, με άψογο ιστορικό ασφάλειας και διαχείρισης, αναφέρεται ως χαρακτηριστικό του Ελληνα εφοπλιστή που κατάγεται από δύο οικογένειες «χρυσών Ελλήνων».
Ο Λιβανός είναι γιος του εφοπλιστή-θρύλου Γιώργου Π. Λιβανού και εγγονός (από τη μητέρα του Φωτεινή) του έτερου εκ των «χρυσών Ελλήνων», του Γιάννη Μ. Καρρά, δύο από τις μεγαλύτερες δηλαδή εφοπλιστικές δυναστείες. Είναι ένας από τους πλέον διακριτικούς επιχειρηματίες και με τεράστια οικογενειακή παράδοση, μεγάλες επιχειρηματικές συμμετοχές και πολύπλευρη οικονομική δραστηριότητα. Συλλέκτης παλιών αυτοκινήτων πολυτέλειας (ένας από τους μεγαλύτερους στον πλανήτη) είναι πιθανότερο να τον συναντήσει κανείς σε εκθέσεις συλλεκτικών οχημάτων παρά κάπου αλλού. Εχει διατελέσει άλλωστε ιδιοκτήτης και αργότερα αντιπρόεδρος της Aston Martin Lagonda Ltd.

Γεννήθηκε το 1956 και μαζί με τη σύζυγό του Λάρα και τα τέσσερα παιδιά του ζει στην λίμνη της Γενεύης, αλλά και στο Λονδίνο και ενίοτε στην Αθήνα, ενώ έχει και μια αδελφή, τη Μαρίνα. Η προσωπική του περιουσία σε όρους καθαρής αξίας υπολογίζεται ότι είναι πάνω από τρία δισεκατομμύρια δολάρια, ξεπερνώντας τόσο την οικογένεια Λάτση όσο και τους κληρονόμους του Σταύρου Νιάρχου. Αποφοίτησε από το The Buckley School των Ηνωμένων Πολιτειών και αργότερα από το Le Rosey της Ελβετίας και το Columbia University. Υπήρξε συνιδιοκτήτης της αυτοκινητοβιομηχανίας Aston Martin μαζί με τους Νικόλα και Γιάννη Παπανικολάου, την οποία εξαγόρασαν το 1983 και πούλησαν την πλειοψηφία της αργότερα στη Ford διακρατώντας μειοψηφικό πακέτο.

Η άλλη μεγάλη του αγάπη είναι η ιστιοπλοΐα. Τόσο μεγάλη που του έχει απονεμηθεί τιμητικό Doctorate of Science από τη Massachusetts Maritime Academy. Μεταξύ των πολύτιμών του ιδιοκτησιών είναι και το 37μετρο, 95χρονο αγωνιστικό ιστιοπλοϊκό «Mariquita» που έχει γράψει ιστορία στο America's Cup και εντυπωσιάζει ακόμα και τους παλαιότερους στις ρεγγάτες, όπως αυτή στα ανοιχτά του St Tropez. Οπως άλλωστε και το σαλέ του στο Γκστάαντ, όπου -σύμφωνα με τον ελβετικό Τύπο- έχει κατασκευάσει έναντι 65.000.000 ευρώ το ακριβότερο σαλέ στον κόσμο. Στο Μονακό είναι επίσης γνωστός. Εχει άλλωστε χριστεί ιππότης του τάγματος του Οσίου Καρόλου (Order of Saint Charles, Principality of Monaco).

Με περισσότερα από 200 χρόνια παρουσίας στη ναυτιλία, ο όμιλος Λιβανού ελέγχει σήμερα μαζί με τη μεγαλύτερη γαλλική εφοπλιστική οικογένεια, τον όμιλο Saverys, την εισηγμένη στο Euronext Euronav, έναν από τους μεγαλύτερους παίκτες στα δεξαμενόπλοια παγκοσμίως. Υπολογίζεται πως οι ναυτιλιακές στις οποίες διαθέτει συμμετοχές ο Πέτρος Γ. Λιβανός ελέγχουν συνολικά περισσότερα από 150 ποντοπόρα πλοία σημαντικού εκτοπίσματος. Επιπλέον, μέσω εταιρειών του διαχειρίζεται για λογαριασμό της British Gas, της κυρίαρχης βρετανικής επιχείρησης αερίου, τον στόλο των δεξαμενόπλοιών της, συνεργασία που έχει ταυτίσει τις δύο πλευρές στις ναυλαγορές.

Ετσι δεν αποτέλεσε έκπληξη στους γνωρίζοντες το ότι προ έτους ο Λιβανός έβαλε στη Wall Street μέρος του στόλου των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου ή LNG που ελέγχει υπό την ομπρέλα της GasLog, την εταιρεία η οποία διαχειρίζεται αυτόν τον στόλο. Στο εγχείρημά του αυτό έβαλε μικρομετόχους και το Ιδρυμα Ωνάση, μέσω της Olympic LNG Investments Ltd, αλλά και την οικογένεια Radziwill, μέσω της Blenheim Holdings.

Το «χρυσό» σύνθετο πλέγμα συμμετοχών

Οσοι τον παρακολουθούν από παλιά δεν εκπλήσσονται με τις κινήσεις του. «Από την ώρα που ο Πέτρος Γ. Λιβανός ανέλαβε το πηδάλιο της ναυτιλιακής επιχείρησης Ceres, της εταιρείας που ίδρυσε ο εκ των «χρυσών Ελλήνων» πατέρας του Γεώργιος, έδειξε μια ιδιαίτερα καινοτόμα για τα ελληνικά δεδομένα επιχειρηματική κουλτούρα που οδήγησε στην πρόοδο τα συμφέροντά του και στην εμπέδωση άριστων σχέσεων με μεγάλους ξένους ναυλωτές, όπως η British Gas» αναφέρουν χαρακτηριστικά οι επαΐοντες. Σήμερα την επιχείρηση Ceres Hellenic έχει διαδεχθεί ένα σύνθετο πλέγμα συμμετοχών, με το οποίο ο Πέτρος Γ. Λιβανός ελέγχει σε διάφορες επιχειρήσεις (στις οποίες αποτελεί και μέλος του διοικητικού συμβουλίου) σημαντικά πλειοψηφικά αλλά και μικρότερα μερίδια. Μεταξύ αυτών και η εισηγμένη στις Βρυξέλλες Euronav, η εισηγμένη στη Wall Street GasLog, όπως και οι TankLog και Ceres.

Οσοι τον έχουν γνωρίσει, μιλούν για μια χαρισματική προσωπικότητα. Και ιδιαίτερα οξυδερκή επενδυτή, θα προσθέταμε εμείς, αν κρίνουμε από τις συνεργασίες του. Την άποψη αυτή φαίνεται να ασπάζεται και η JP Morgan Chase που τον έχει στρατηγικό συνεργάτη στις ναυτιλιακές της επενδύσεις. Μία εξ αυτών, η κοινοπραξία της JP Morgan Asset Management με τον εφοπλιστή, την οποία η αμερικανική τράπεζα προικοδότησε με 120.000.000 δολάρια για αγορές δεξαμενόπλοιων.

Είναι λοιπόν εύκολο να αντιληφθεί κανείς πώς βρέθηκε και φέτος τα Χριστούγεννα στις κορυφές της λίστας με τις 100 ισχυρότερες προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλίας που συντάσσει κάθε χρόνο η Lloyd’s List.

Η εκμετάλλευση υδρογονανθράκων και τα ειδικά πλοία


Ο στόλος της Euronav αλλά και η τεχνογνωσία της σε έναν πολύ ειδικευμένο κλάδο της ναυτιλίας μπορεί να αποτελέσουν αιτία να γίνει πολύ γνωστότερη στην Ελλάδα. Η εξόρυξη πετρελαίου ή φυσικού αερίου στις θαλάσσιες περιοχές γεννά το ζήτημα της μεταφοράς τους. Οι λύσεις της off shore βιομηχανίας -όπως ονομάζεται η βιομηχανία υπεράκτιων εκμεταλλεύσεων υδρογονανθράκων- είναι τα δεξαμενόπλοια FPSO (floating production, storage and offloading) για το αργό πετρέλαιο και για το φυσικό αέριο, στην περίπτωση του οποίου μπορούν και να το υγροποιήσουν τα δεξαμενόπλοια FLNG (floating liquefied natural gas facility) και τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου αερίου. Στον πρώτο τομέα το εκτόπισμα του εφοπλιστή Πέτρου Γ. Λιβανού είναι μεγάλο.

Η Euronav, η οποία είναι από τους μεγαλύτερους λειτουργούς αυτών των ειδικών πλοίων, έχει στον στόλο της δύο από τα τέσσερα μεγαλύτερα τέτοια supertankers διπλού τοιχώματος (TI Class) που αρχικά είχαν χτιστεί για τον εν Γερμανία εδρεύοντα όμιλο Παπαχρηστίδη (Hellespont). Ο Λιβανός φέρεται έτσι να είναι ο δεύτερος μεγάλος Ελληνας εφοπλιστής που θα ενδιαφερθεί με αξιώσεις για δουλειές στην αναδυόμενη ελληνική και κυπριακή βιομηχανία υδρογονανθράκων, είτε με τα ειδικού τύπου παραπάνω πλοία του είτε με τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου αερίου. Υπενθυμίζονται η μεταφορά από τον Γιώργο Οικονόμου της θυγατρικής του με τα πλοία-τρυπάνια OceanRig από το Οσλο στο Μαρούσι και η πρόσφατη κοινοπραξία του με την Aegean Oil & Gas ελέγχει τα πετρέλαια της Καβάλας και αναμένεται να υπογράψει σύντομα για την απόκτηση των δικαιωμάτων στο Κατάκολο και τα Γιάννενα.

espressonews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΔΗΜΟΣΊΕΥΣΗ ΣΧΟΛΊΟΥ
Τα σχόλια στό 07magazine men'sblogspot υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων είναι (αστική και ποινική) και βαρύνει τους σχολιαστές.